Rutger op patrouille door Tarin Kowt
We hadden het gisteren al beloofd: de bewegende beelden van stoere Rutger, stoere Ruud en stoere Dennis op patrouille door Tarin Kowt. Inmiddels heeft Rutger weer de nodige praatjes, maar volgens Ruud en Dennis hebben ze onze hoogblonde televisiereporter nog nooit zo bleekjes gezien. Overigens beginnen ‘echte’ journalisten vragen te stellen over de patrouille. Waarom ons team bijvoorbeeld was gekleed in een militair uniform. Zoiets zou tegen de Geneefse conventie zijn, waardoor Rutger een gevaarlijk precedent heeft geschapen. Andere journalisten zouden hun leven nu niet meer zeker zijn. Hoe bedoel je spijkers op laag water zoeken? Bovendien klopt de bewering niet, maar dat kun je van een medewerker van de Wereldomroep met een overschot aan ATV en vechtend tegen zijn pensioen ook niet verwachten. Eerder al wandelde journalist Vik Franke gedurende enkele weken vrolijk rond in uniform, terwijl onlangs nog een team van KRO Reporter zich volledig in het legergroen hulde. Samenstelling en uitrusting van patrouilles zijn namelijk de verantwoordelijkheid van de commandant. In dit geval heeft de commandant bevolen dat GeenStijl mee kon met de patrouille mits zij een camouflagetenue zouden dragen. Vanuit zijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid vond de commandant dit noodzakelijk. En veiligheid gaat boven de regel dat journalisten geen uniform dragen. Het was vervolgens aan ons te besluiten of wij onder deze voorwaarde mee wilden met de patrouille. Het resultaat is bekend...
Reaguursels
Ja, zo'n camopakje is marketingtechnisch veel veiliger.
rutger een journalist? heb ik iets gemist?
Mooi overhemd weer, Rutger's vriendje heeft zijn koffer gepakt?
Dhr. Hans de Vreij brengt het team van Rut cs nu wel errug in gevaar. Vooral omdat zijn blog zoveel gelezen wordt, wereldwijd: zelfs in Zwitserland deze dagen, stel je voor! Gelukkig voor Rutger spreken de taliban (nog) geen Nederlands, laat staan dat ze het lezen. Ik stel dan ook voor dat Rut bij wijze van compensatie (en om te laten zien dat ie toch echt een journalist is) zijn helm rose verft.
Die derdehands helm heeft zo te zien al wat patronen teruggekopt. Beter ruilen met een Afghaan.
Ziet er gezellig uit dat kamp holland! Grote zandbak voor de kids, volleybal veldje om je lekker uit te sloven en bijna altijd mooi weer. Zou geenstijl de volgende keer de sanitaire voorzieningen eens onder de loep willen nemen? En zijn er ook grote standplaatsen want die tentjes staan wel vrij dicht op elkaar!
En weer een mooie reportage, mooi beeld , goede muziek en dan schijterige Rutger!
blogs.rnw.nl...
wie een gevechtspak draagt is volgens de regels van het oorlogsrecht een ‘combattant’, een lid van een van de strijdende partijen dus. En daarmee een legitiem doelwit.
LOL!!!! Alsof je in een niet militair pak niet wordt beschoten.
overcamopak en kritiek.. *zoekt nog naar berichtje over 'embedded fotograaf die meeschoot met pistool"...*
*ediT* alstublieft: www.geenstijl.nl...
ik heb rutger altijd al gemogen, maar ook nu stijgt hij weer in mijn aanzien... als dat geen neuken wordt.
en heel erg veel kuddo's voor de korte en stille reclame vooraf!
Voor geinteresseerden in het Vic Franke verhaal:
www.newssafety.com...
Kruidvat.. jaja Rut, die was leuker..
Doe es een bruin/groen sponsje om die GS microfoon, dis gewoon makkelijk mikken.
Luitenant 'Jon' spreekt wel fabeltastisch engels.
Zet je toch wel weer met beide benen op de grond, zo'n repo. Wij maken ons druk om de kleinste dingen, daar zijn ze al blij als ze die kleine dingen hebben. Poeh. Mooie repo.
Weet iemand trouwens hoe dat nummer heet dat begint bij wanneer Rutger naar buiten gaat?
hee, de kansenjeugd daar trekt geen capuchon over hun kop als er een camera nadert
Hee Fleischbaum! Ga je er nog wat aan doen om die filmpjes voor de mannen en vrouwen daar, en de vrouwen hier te zien en op te slaan te krijgen?
Of is dat niet belangrijk?
luitent: owke, them we go moef verder.
fantastisch blijven oefenen meneer john. hahahahaha
van dal | 29-12-08 | 15:49 dank voor edit.
Kan maar één ding zeggen: RESPECT
En dit zeker niet alleen omdat ik toevallig militair ben, maar zo ziet het thuis front ook eens wat we daar doen!
GS-Team ga door, ook al zullen jullie nog een berg commentaar en ellende over je heen krijgen.
Dus jij vindt dat niet normaal bang zijn dat er wat kan gebeuren waardoor je het leven kan laten,nee Rutger is een held hij heeft teminste ballen en durft daar rond te lopen om ons te laten zien hoe het leven van alle dag daar is
Mooie repo, indrukwekkend zelfs. Toch hoorde ik een van die kids echt 'steengeyl' zeggen.
ik denk dat het steenkolen engels beter begrepen wordt. niemand spreekt daar fatsoenlijk engels.
Vet repo! volgende keer wil ik mee! +1
soldier211 | 29-12-08 | 16:04
Ook respect voor jou terug natuurlijk, kerel.
-1 voor: "At a kwarter past elluf..."
Petje af voor Rutger.
Er was eauk een kruidvat maar die had maar een product te koop.
Respect. Erg mooie reportage ook.
Mooi filmpje GS to the rescue!
11:35: kind verzamelt hooi voor flappie die met kerst is opgegeten
-weggejorist-
ik krijg hier een stijve piemol van
maare hij stopt met laden bij 8 minuten en bij mijn homie op 5 min
Wat is dat ttrouwens op je helm Rutger? Kamelenpeop? De kaart van Afganistan?
Heerlijk die Luit.... "Then we drive over the road" . Doet niet af aan de duidelijkheid, maar zegt veel over het niveau.
Mooie fotoreportage met geluid ! een filmpje heb ik namelijk niet gezien (Pentium (R) 4 CPU Ghz 3.00 Ghz, 2 GB RAM, 20 Mbit ADSL)
@redactie zorg aub dat er voortaan ook een link naar een lowres filmpje is, want dit is pruimt m'n laptop dus niet
anuz | 29-12-08 | 16:20 try pushing the "lofi"button..
Bout hosting zeg. Of is het astronomisch druk?
@van dal | 29-12-08 | 16:26
Thanks !
anuz | 29-12-08 | 16:20
bij mij op 4:20
*KOTS*
heb t geprobeerd hoor, maar ben halverwege afgehaakt. Beetje stoere muziek draaien omdat ze ff uit de poort gaan. *HARDEN THE FUCK UP!* dit is toch een opbouw missie? Je zou toch gvd alleen maar buiten de poort moeten zijn? Je zou toch juist toegezongen moeten worden door de lokale bevolking? Mensen met bloemen langs de kant? En dan die rutger met zn'De mensen hebben hier helemaal niets, en wat ze hebben is kapot' SUKKEL! Had ff de binnelanden in gereden toen je met je luie reet op bali zat! Daar zijn vast ook wel kinderen die dr lichaam verkopen omdat ze voor de rest niets hebben. In zuid oost azie kan je voor 1dollar naar de hoeren. Doen ze echt niet omdat ze t lekker vinden hoor, zon dikke ouwe bezopen englese gozer die je ff afkart! Zoiets heet armoede. Is gvd over de hele wereld zo, alleen niet op het stukje wat 'het westen' heet. Ga jezelf diep schamen. Ga eens naar Afrika ofzo. bezoek daar eens een kinder tehuis. Denk je dat dat minder erg is? Tuurlijk niet! maar omdat de filmp[loeg van GS er niet is gebeurd het niet. Schei toch uit.Stelletje hypocryte homfielen!
Mooi, alleen wel heel erg jammer van die marco borsato muziek.
Mmmm zelfs het low-res filmpje hapert !
@Graskam
Nee ik denk dat hij de muziek bedoeld die bij 04:13 begint.
Deze zoek ik overigens ook!
Aub even andere muziek. Ik word echt gek van dat zeurnummer.
@ jachtbitter | 29-12-08 | 16:26
Dat staat eronder ei, klik gewoon op lofi.
@BYO | 29-12-08 | 16:35
Je maakt een prima statement. Als je de volgende keer ook nog op je spelfouten let dan schop jij het nog ver als reaguurder
Vroeger konden we nog een filmpje kijken zonder eerst 2 uur te moeten streamen :(
Dingen die er niet thuis horen? Buitenlanders met grote machine geweren ofzo?
-1 voor marco en zn warchild nummer onder de beelden
-1 voor de geenstijl nuance met levensbedreiging
+1 voor de compilatie in zn geheel
+1 voor wat rut en de rest heeft gevoeld op patrouille
met ook een vraagje voor rut.... is je verteld wat te doen in noodweer zonder wapen?
BYO | 29-12-08 | 16:35
Marco borsato stoere muziek? Homo
BYO | 29-12-08 | 16:35
Volgens mij sla je een 'beetje' door. Wordt in t filmpje beweert dat er elders op de wereld geen armoede is? Nee.
Dus wat Rutger zegt klopt toch over dat deel van de wereld. En omdat tie DAAR is en niet in de binnenlanden van Bali doet tie DAAR verslag van. En wat die thaise 1 dollar hoeren ermee te maken hebben snap ik niet echt. Mss iets met eigen referentiekader ofzo.
@bleubook
probeer maar eens foutloos nederlands te schrijven terwijl je bloed kookt.
En dan nog wat: Rutger die over 'quala’s' begint doet me denken aan Peter R de Vries die over 'Laughing Out Loud' begint. Goed hoor Rut. je bent een echte pro.
Stoer maar het filmpje duidt aan: "Wat doen we daar in hemelsnaam"??????? Rondje door het dorp rijden en lopen.
Wat schiet je er nou mee op ? Intel verzamelen....intel van wat ? Kom maar allemaal naar huis jongens, dit is niks.
@BYO
Ben je zojuist genomen en zijn je aambeien gaan jeuken.
Wat een boosheid.
Leermoment: Het een sluit het ander niet uit.
@Driftkikker | 29-12-08 | 16:42
Ja, het is inmiddels duidelijk (de term lofi is natuurlijk gewoon een niet duidelijke flauwe grap, lowres was duidelijker geweest)
oja... + 1 voor BYO voor zn statement.... en tegelijkertijd blij dat ik m uberhaupt kan geven.
er is weinig grootschalig publiekelijk beeldmateriaal voorhandig over de ervaring van uitvoerende militatie.
BYO | 29-12-08 | 16:48
Deze was foutloos en wederom heb je gelijk :D
Die hele reportageserie (s) om de reedt van defensie te likken is één grote wanvertoning. Symbool hiervoor vind ik de track van Marco Borsato die er zogenaamd cynisch onder geplakt is. Toch is de reportage net zo gelikt en éénzijdig als de bedoeling achter het liedje, kortom, indoctrinatie.
@ BYO
Ik snap je frustratie, maar je moet het niet gaan vergelijken met je ideaalbeeld. Wees ook blij dat mensen de confrontatie geboden wordt.
Ik vond het juist wel een verdraagbaar filmpje.
Wat mij betreft een +1 voor de inhoud.
Marco Borsato was afgezaagd, ok....
Maar verder: Puickende movie!
BYO | 29-12-08 | 16:35
Je mist een beetje de clou denk ik, jammer.
Ik heb verdomme in dit filmpje van Rutger en kornuiten meer gezien van Afghanistan dan alle andere filmpjes in het journaal.
Hulde GS.
Boomschade | 29-12-08 | 17:08
niet zoveel plaatjes kijken jij.
Super mooi filmpje. Respect voor Rut hoor.
@ Bluebook
De vraag is of GS en Mindef over de uiteindelijke meerwaarde hebben nagedacht.
Mijn onderbuikgevoel zegt mediageilheid versus wervingsuiterste door schaarste.
Chinese Afghaan op 2.15?
Ik vind het weer schitterend gedaan van de crew. Vind alleen wel dat gezien de muziek Marco Borsato naar Afghanistan moet worden gestuurd, in een t-shirt met "Blow me" op de voorkant en een schietschijf op de rug.
Waarom laden die filmpjes allemaal zo traag?
De Luitnant heeft een beetje een Johhny Heitinga mond.
Een fair en balanced verslag over het werk van onze jongens en meiden in Afghanistan?
Dat GS zich nu al voor de zoveelste keer leent voor het maken van een reclamecampagne van de landmacht is allemaal tot daar aan toe. Maar dan alsjeblieftdankjewel van GS ook geen krokodillentranen wanneer iemand op een bermbom loopt - wat op zich erg genoeg is. Een grote broek aantrekken als bijvoorbeeld een Belgische minister een barmeisje laat ontslaan, maar wel jezelf zonder scrupules laten betalen voor het aanbrengen van vers kanonnenvlees... Het ethisch besef van een pinda? Gewoon, omdat het kan!
deAmbtenaar | 29-12-08 | 17:09
Dat tweede geloof ik meteen. En Mediageil zullen Rut en GS vast wel zijn, maar ze kunnen toch ook Man bijt hond-figuren gaan filmen. Deze Uruzghan-reportages zijn goed doordacht, alleen dient GS zich af te vragen vanuit welke motieven ze handelen. Dat gaat verder dan mediageilheid ....of niet.....Geld is een platte zaak. Ik geloof voor geen meter dat GS unaniem vóór de wederopbouw/"invasie" is.
Dit ziet er nog redelijk opbouwend uit.
Jammer dat deze missie in Uruzgan zinloos is zolang de Amerikanen alles platbombarderen in een straal van500m in de buurt van een mogelijke terrorist.
@ BYO: Helaas, de volgende keer dat je bloed kookt, kun je dan misschien een vergelijking maken die er wel iets met deze missie te maken heeft?
Ruktor zit zijn eigen legertje even op te bouwen met die kinderen
GEENSTIJL
haha wat een lapzwans he de eerste seconden schijt hij in zijn broek .
en de laatste seconden heeft hij idd weer praatjes wat een held .
Jongens, mogen we een lowres van de filmpjes? Het is niet te harden met een kneuterige internetverbinding.
maildraadje | 29-12-08 | 17:21
Check Lofi knop. In Firefox werkt ie.
OH, trek me in mijn schulp terug... LoFi...
Goede mix tussen realiteit en wat GS-poep-en-pies-humor. Perfect.
Mooi filmpje Rut. Helemaal stoer dat je met zo'n gele helm buiten het kamp gaat. Weinig mensen die hetzelfde lef hebben.
mooi filmpje hulde
@maildraadje | 29-12-08 | 17:23
Tja LoFi t.o.v HiFi, ondanks dat het onduidelijk en een flauwe grap is, slaat het ook nog een keer de plank volledig mis.
HiRes en Lowres of HighDef LowDef was duidelijker geweest, maar ja extra comments he !
Leuk filmpje!
Hoi Rutger
Ik als moeder van een uitgezonden militair op kamp Holland geniet enorm van je filmpjes.
Super kijk echt naar de volgende uit. Kun je daar niet blijven? Janske
@partysquad!
Jij zou natuurlijk nergens last van hebben als je op het punt staat op patrouille te gaan waar van alles kan gebeuren. Praatjesmaker.
Mooie repo verder. Again.
Rode markering op de voertuigen.
Zweet tussen de billen rut?
Mijn complimenten geenstijl, super ge-edit dit filmpje. Tintje humor, goede kijk op het leven daar. Geeft maar weer eens aan hoe ontzettend nutteloos oorlog eigenlijk is.
De soldaten doen hun best, maar de missie is kansloos. De filmpjes, met de tranentrekkende muziek, zijn leuk voor de thuisblijvers en de soldaten die in de missie geloven, maar het heeft net zoveel met de waarheid van doen als de zoveelste oorlogsfilm met held en toepasselijke muziek.
Defensie heeft Geenstijl afgekocht. Als Vogelaar in kamp Holland was ondervraagd door Rutger, had hij haar geholpen en ook nog een compliment gegeven.
En dan die arme jongens en meiden, met hun verzamelen van "intel". Het is bijna echt, bijna zoals je in de film ziet. Helaas sterven ze wel echt en de familie moet maar zien hoe ze dat in de werkelijke wereld verwerken.
Laat die jongens en meiden naar huis komen. Wat we daar bereiken hebben we gezien op een van de foto's. Vrouwen die helemaal bedekt zijn, omdat hun mannen dat nodig vinden. En wij geven ze alle ruimte. Want onderdrukken, dat moet kunnen. Is cultuur. Desnoods sterven we er voor.
Balkenende, stuur je eigen kinderen er maar naar toe. Schijnheilige gristen.
Allemaal heel leuk en aardig, maar why the fuck moeten er van die muziekjes en slow-motion beelden bij? kijken ze op de redactie teveel amerikaanse films? cadeautjes gaven jullie zeker ook met kerst...
Geenstijl TV groeit duidelijk uit har jasje. Als ik naar deze reportage kijk, bekruipt mij het gevoel dat ondanks de inmiddels jarenlange inzet alles wat we daar doen verdwijnt als een druppel op een gloeiende plaat.
waar is de Blokker +10
Kruitvat +10
Filmpje +10
Het Afghaanse leger is dus het "ANA".
Kan ik hier nu uit concluderen dat elke Afghaanse militair al direct tot de analen behoort?
of moet je een anale zijn om er toegelaten te worden?
...Of heb ik echt een verdorven geest? :-)
@Het CDA | 29-12-08 | 17:47
Mee eens.
Het is gewoon een broeinest voor taliban daar. Als de bevolking open zou staan voor hulp van andere landen, was de taliban veel sneller verdwenen. Ze zouden dan alle info over taliban doorspelen naar het leger.
Ik las op het blog van die klagende journalist dat de mogelijk tot reaguren hier uitgeschakeld is. Vanwege kritiek op defensie.
Nou, ik ben benieuwd.
Afgezaagd of niet, krijg altijd weer traantjes in mn ooghoeken bij dat nummer van Marco Borsato. Misschien ben ik dan een mietje, misschien ben ik een jaar geleden zelf in Afghanistan geweest en heb ik daar met eigen ogen die zinloze ellende aanschouwd. Hulde voor de mooie reportages.
"Daar gaan we dan. Op patrouille Tarin-Kauwt in...." +1
Erg leuk filmpje! Ga zo door!!!
Rutger de kindervriend, leuk! Goed filmpje wat mooi laat zien wat er daar gebeurd. Iets te dramatisch gebracht though, alsof die soldaten helden zijn, ook al is die oorlog nutteloos. We zitten daar voor niks. Dat neemt niet weg dat ik het moedig van onze jongens vindt dat ze daar naar toe durven. Maar aan de andere kant is het ook ontzettend dom.
Ik ben het helemaal met 'janske | 29-12-08 | 17:37 ' eens. Doe eens opvolgen dat advies!
Mijn respect gaat uit naar de mannen en vrouwen die daar nu zitten, maar wat een amateuristische bende waarvan al op voorhand duidelijk is dat het nergens op zal uitdraaien....
Kruitvaten zullen ze daar wel hebben ja... waar haalt de taliban anders hun wapens vandaan? Bij de kruitvat toch?
Oja hebben jullie die je lawine pijl meegegeven aan die soldaten zodat rutger schikt? geeft zo'n lekkere knal...
Mooi filmpje. Geniaal hoe je rutger ziet opbloeien tijdens de surveillance.
kruidvat.... ha ha ha... meesterlijk antwoord
Wat een ontzettend trieste sloppenwijken. Dan ben je toch blij dat je bedje in Holland staat. Dat Afghaanse leger doet me denken aan hoe het Italiaanse leger ooit neergezet werd in Allo Allo... Ik hoop dat ze wat voor hun land kunnen betekenen.
Respect voor de soldaten,
maar wat is het toch een kansloze missie daar in Afghanistan. We bewapenen daar een "leger" onder het mom van een vredesmacht. Overal soldaten tussen de kinderen terwijl die mensen gewoon rustig leven. De primitieve "samenleving" waarin ze verkeren kan er niets aan doen dat er af en toe een Talibannertje tussen zit. Ik vraag me af of de bevolking er wat van begrijpt.
Het contrast tussen de high-tech, tot de tanden toe bewapende soldaat en de gewone man in een katoenen kleedje is schrijnend.
Gewoon goed! Leuk om alles weer te zien. +1 voor Rutger en crew
Zwaar respect voor die gasten daar. En dat Rutger daar rond huppelt is mooi mee genomen krijgen we ten minste eens wat te zien van die bende daarginds.
owja.. laatste ding fleisch.. en dan hou ik er mee op hier.
Ik snap beide redeneringen over uniform en conventie niet.
Rut heeft in zijn mindef groen heel duidelijk een partij gekozen, dus is sowieso in opdracht van de commandant.
"Echte journalisten" in casual tenue in begeleiding of bijzijn van elke willekeurige missie van militairen zijn burgers. No matter what.
Bedoel je nou dat die journalisten geen vergelijking mogen trekken met het onderscheiden met een uniform? Of vind je dat Rut meer getrained is dan die andere reporters? Of vind je het wel stoer dat Rut is verkozen tot gelijke "combat strijder" (zonder wapen) als het er op aan komt? Of vind je dat de commandant het recht heeft om de verdeling te maken tussen "journalistieke" belangen?
Ik snap het besluit. Maar mis het "vinden van".
ik verstond "even wat inteelt verzamelen"
Filmpje buffert eindeloos.
2 mogelijkheden:
- Heel Nederland kijkt mee
- Tijdelijk offline om onwelgevallige beelden te snoeien?
Hoop dat als Rutger ooit eens naar Irak gaat, hij niet vergeet dat daar een duim omhaag hetzelfde betekend als een middelvinger hier :D
-weggejorist-
Iets van "als een blad aan een boom" of "wind en jasje".
www.geenstijl.nl...
Of toch iets met "Vuist een Reedt"?
als je een roze tank bestuurd dan moet je ook een roze helm op
Zeg maken jullie nou een repo of een geldtrek filmpje??? Borsato onder een filmpje ruikt voor mij meteen naar SBS.
GVD kutstreaming kutzooi...stopt steeds bij ong. 50%
Lang verhaal kort: Is Rut nou combatant? En waarom wil je dat uberhaupt zijn.
Prachtig filmpje. Hopelijk vergroot dit ook de sympathie voor het leger. Lijkt me een goed doel, gezien dat er ook een deel in de bevolking is dat het grote belang van een leger niet altijd geheel begrijpt.
@BYO
en wat doe JIJ dan aan alle ellende
weet je wat pas hypocriet is vanachter je luie scherm mensen aanvallen die wel wat doen voor een ander
meneertje ik weet alles beter
sterf vuile huigelaar
@spekkoper | 29-12-08 | 18:56
Verbinding via KPN of aanverwanten? Hier doet ie het op KPN voor geen meter en op Alice uitstekend.
In de strijd moet iemand kiezen aan welke zijde hij/zij staat in een conflict. Is hij/zij een combattant of een non-combattant? Iedereen wordt gedwongen in een oorlogssituatie om positie te kiezen, hij of zij is het één of het ander. Beide partijen hebben specifieke voorrechten, maar het is onmogelijk om van de voorrechten van beide categorieën te genieten. Het is illegaal om vijandelijke soldaten te doden als combattant om meteen nadat hij/zij wordt opgepakt te doen alsof men altijd een vreedzame burger is geweest.
Door te 'versmelten' met de lokale bevolking tracht men een inbreuk uit te lokken tussen het onderscheid combattant/non-combattant. Deze perfide tactiek moet een dubbel doel dienen: aan de ene kant kan men op die manier in de internationale pers de moord op 'onschuldige' burgers aan de kaak stellen, en aan de andere kant wordt dit ook aangewend als een manier om sterker verzet bij de eigen bevolking uit te lokken.
waarvan akte
Loopt bij mij ook om de haverklap vast...ben net tot 8 minuten gekomen en nu doet ie helemaal niets meer...lofi maakt geen verschil, verbinding via ziggo
respetc +1
mis de roze helm nog!
@BYO meugeul
Ik word er wel een beetje unheimlich van moet ik zeggen.... Het is tot daar aan toe dat je een minister uit het Nederlandse kabinet voor lul zet.. maar een local.. daar moet je echt mee uit kijken.. ik kan me indenken dat ze daar niet op zitten te wachten Rutger..
De Derde Conventie van Genève (art. 4A) stipuleert dan ook dat combattanten zich dienen te houden aan een viertal criteria:
zij staan onder bevel van een persoon die verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn manschappen;
zij dragen vaste, uiterlijke kentekenen, meestal een uniform, waarmee zij zich onderscheiden van burgers;
zij dragen hun wapens openlijk(!)
zij gedragen zich en behoren zich te gedragen overeenkomstig het oorlogsrecht.
Wie niet aan deze voorwaarden voldoet, is een onbevoegde combattant die de ingrijpende gevolgen van deze inbreuk naast zich neerlegt. Door het verlies van hun status als non-combattant worden zij immers een legaal doel voor vijandelijk vuur. Dit heeft tot gevolg voor hem/haar zelf dat hij/zij niet als krijgsgevange wordt gezien wanneer hij/zij in handen valt van de vijand. De gewelddaden die zij hebben gepleegd worden gezien als een misdaad. Dit wordt duidelijker met een voorbeeld: Wanneer een militair een andere militair doodt, wordt dat gezien als een legale gevechtshandeling. Maar wanneer een vijandelijke militair wordt gedood door een burger geldt dit als doodslag of moord.
Go Rut!
Go Defensie!
ik snap het doel werkelijk niet meer.....
Leuke reportage! Goed gedaan crew!
Domme vraag misschien, maar waarom lopen ze in de woestijn in GROENE camouflage kleding??? "Fayed, moet je daar kijken! Er liggen allemaal struiken midden in de woestijn!" Fayed: "Nee Ali, dat zijn die Nederlanders...." Mooie schietschijven zo...
Weer een mooi filmpje, zie ik ook eens wat ze daar precies doen. Respect!
Kek filmpie.
Flesje cleareyes voor Rutger
@ deAmbtenaar
De Taliban zijn onder dezelfde regels ook geen combatanten, zij vallen niet onder de conventie van Geneve, laat staan dat ze er zich aan houden. Zowiezo houdt niemand in het Midden Oosten zich aan die conventie. Als je duidelijk herkenbaar bent als journalist tussen de militairen ben je voor de Taliban en extra interessant doelwit, omdat een gedode journalist veel meer publiciteit oplevert den een gedode militair. Zo moeilijk is het dus niet.
Prisoners of war, in the sense of the present Convention, are persons belonging to one of the following categories, who have fallen into the power of the enemy:
...
(4) Persons who accompany the armed forces without actually being members thereof, such as civilian members of military aircraft crews, WAR CORRESPONDENTS, supply contractors, members of labour units or of services responsible for the welfare of the armed forces, provided that they have received authorization from the armed forces which they accompany, who shall provide them for that purpose with an identity card similar to the annexed model.
Was dit de overweging waar jullie het besluit over hebben gemaakt?
Ik snap de visie, maar hekel de vrijblijvendheid.
@ThiemeWels
Ohja tuurlijk! En wanneer ze gewoon in Kaki-uniform zouden lopen, zou niemand ze zien wilde je zeggen ? Opeens onzichtbaar!
Het maakt niets uit wat je draagt, zolang het wapen zwart is ziet elke mongool je op 400 m.
jammer, streamed weer niet veder dan +- 50%, kzal nooit weten of rutgert wel of niet op een ied heeft getrapt...*zucht*
klote muziek maakt de film kut
@waardewindwaait
tuurlijk weet ik dat de conventie bij de taliban nooit zo nageleefd wordt als bij de navo landen. kwestie van gebrek aan geaccepteerde hiërarchie en controle. Je snapt mijn punt niet.
Ik hekel de vrijblijvendheid van het hele gebeuren.... als leek is dit makkelijk accepteren van een mooie compilatie.
Leuke repo's hoor, maar die muziek is wel heel overheersend. Zeker als je de muziekkeuze net als ondergetekende ronduit kudt vindt, gaat het wel erg lang door. En die Marco Borsato erdoorheen is wel het toppunt. Jullie hebben die goedkope sentimenten niet nodig om ons duidelijk te maken hoe tragisch/vertederend een situatie wel niet is.
Mooi filmpie, krijg je inderdaad beter idee van wtf ze nou eigenlijk doen daar.
Maar is die war child muziek nou sarcastisch bedoeld of vinden jullie het echt mooi?
Waar is hier de Blokker? LOL +1
Zal best dat Defensie GS heeft ingeschakeld als populair medium om het leger wat populairder te maken, eveneens duidelijk door for-fuck-sake Marco Borsato maar het geeft wel een goed beeld wat het leger daar precies doet. Ikzelf wist bijvoorbeeld niet dat het Afghaanse leger daar werd getraind om het later over te nemen van de Nederlanders. Kan je wel lopen blerren dat ik een lompe boer ben door die onkunde maar ik interesseer me niet zo gek veel in deze (danwel alle) oorlog(en) op zich. Dus vind ik deze repo (en de voorgaande) kwalitatief en mooi gemaakt. Daarnaast durft denk 90% van alle reaguurders hier nog niet in dat land te zijn, laat staan op patrouille mee te gaan.
Blijft belachelijk dat we uitgerekend via GS eindelijk eens een sloot beweegpica's krijgen te zien van Uruzgan.
Drie keer een schiet-en-knal-filmpje van defensie en wat geneuzel van de KRO.
Daar mogen we het mee doen in Nederland.
Vooruit, en Karskens ook.
Maar goed, erg magertjes allemaal en erg gestileerd.
Heel verfrissend om die ouwehoer van een Rutger met z'n roze knop daar te zien rondrennen.
Al weet ik nog steeds niet wat de gemiddelde Uruganees nou van dit gedoe van ons vindt.
Het lijkt me dat de plaatselijke bevolking eens een stem moet krijgen.
@ Redactie
Weet je wat ik mooi zou vinden:
Als Geenstijl nou eens van haar invloed gebruik maakt om voor die mensen daar wat te regelen.
Bv: Soldaten daar inventariseren wat er nodig is: meest lullige onzin als rekenmachines ofzo ik zeg maar wat...
Jullie doen oproep: GS zoekt 10.000 rekenmachines of snoep of educatief speelgoed of oude computers...ik heb echt geen idee wat ze daar nodig hebben. Reaguurders sturen het op, aangezien we allemaal toch goed hoofd rekenen kunnen. Defensie zorgt dat het daar komt. En de soldaten zorgen dat ze het krijgen. Afghanen blij, soldaten iets veiliger, wij blij, mission accomplished, soldaten blij, wij nog meer blij, Afghanen het blijdst...
Is toch beter dan een chippie je naam geven of een poll beinvloeden?
Zal beter werken dan die achterlijke bureaucratische ambtenaren molen... Kunnen we tenminste ECHT wederopbouwen...
Geen gek idee toch? Ik heb nog 2 rekenmachines liggen...
gemeentereiniging | 29-12-08 | 18:47:
Niet eten met de hand waarmee je je kondt afveegt.
Voor de rest zeer interessant om die Afghanen eens van dichtbij te bekijken. Nederland is daar dus in 2010 weg en het ANA een paar maanden later weggepest/uitgemoord door de Talibaniërs. De cultuur verschilt daar zo veel met de onze dat we niet de illusie moeten hebben dat daar zoiets als een vreedzame, eerlijke maatschappij kan worden gesticht met dezelfde rechten voor iedereen.
Kan iemand mij vertellen waarom er 2 (lege) flesjes op de antennes zitten, van het voertuig waarmee ze op patrouille gingen?
ViBiBoY[NLD] @ 20:01
Provisorische antenne versterker?
WTF @ redactie: repo laad maar tot 4.09 :S kom niet aan zetten met lofi bullshit, met mn 20 mbit lijntje was en mag dat no problemo zijn
Mooie repo. Omroep POWNED mag er wat mij betreft komen.
Nieuwe Limburger @ 20:04
Ja had ik ook ff last van paar keer refreshen hielp bij mij en filmpje achter elkaar blijven kijken, niet tussen door ff wat anders kijken en blijven luisteren..
Even serieus, als de talibs Rut in handen krijgen brengen ze hem direct terug. Hij richt in Nederland meer schade aan als hij leeft.
Sjesus.... Ik heb een paar kids in de leeftijdscategorie van de categorie van het grut waarmee Rutgert voetbalt, maar dit zet je weer met beide benen op de grond. Het is dat ik uit uit principiële overwegingen organisaties als warchild niet steun; ik steun immers Wouter B. en daarmee indirect Bert K. en laat hem maar dokken van mijn centen in plaats van Sinterklaas spelen in andere delen van de wereld. Enniewee.... Respect voor alle mannen en vrouwen van defensie die daar hun werk doen. Rugtert + crew: +5
Eerst maar even het commentaar van die "echte" journalist gelezen. Die zit met z'n luie reet in Geneve.... ( of all places...). Dik salaris natuurlijk. Dan kan je je een kerstvakantie in het duurste land van Europa veroorloven. Dan naar de reportage gekeken. Eén van de beste die ik ooit gezien heb vanuit deze regio. Wel een beetje zakkig met die vraag waar de Blokker is, maar over het geheel neem ik m'n petje af. Je moet je trouwens voorstellen als er geen camouflagpakken werden gedragen. Rutger is een Hawai shirt, spijkerbroek en gympen tussen Al die tot de tanden bewapende krijgsbroeders. Nee , beste man in Geneve. Blijf lekker thuis en begraaf je in je linkse gelul. Overigens, ik ben blij dat Nederland over een jaartje daar weg is. Het blijft dweilen met de kraan open. In de reportage zie je Afgaanse militairen op blote voeten, Baret zonder embleem en een blik in hun ogen alsof er 5 minuten geleden nog aan het papaverveld gewerkt is. Rutger: prima werk man. Ook een pluim voor je camareploeg.
Maak er nog een paar fijne dagen van.
De Shark ( Sharkie voor ingewijden...)
@ Kniftig | 29-12-08 | 20:07 : idd, de F5 toets is mijn held vandaag. Zal wel weer aan die low budget GS servers liggen
OT: indrukwekkende repo Rutger en crew +1 Laat dat linkse fossiel maar mierenneuken in Geneve, kijken hoeveel bagger hij over zich heen krijgt de komende tijd.
Ik vind dit TOP televisie! Nog 100 x beter dan P&W in Uruzgan!
Dit kromme quasie promofilmpje voor defensie zegt mij, jonge God van 19 lentes, dat het leger leger moet.
zagen wij ff een nieuwe spits van ajax..??
Prima filmpje. Luebool, BYO cs. Neem een biertje, slaap een nachtje en probeer het morgen eens met iets meer nuance.
Trouwens: Marco Borsato muzielje -1
@ de vleesgigant | 29-12-08 | 20:10
daarom mag die ook mee, er gebeurt toch niets met hem.
+1 mooi filmpje
Ik heb meneer de moreel verontwaardigde even een mail gestuurd...
"Een andere regel van de geneefse conventies is dat alle combattanten ook als zodanig herkenbaar zijn.
Dus ook van de tegenpartij…
Een jurk en een baard is geen uniform.
En als burger vermomt worden daar de meest walgelijke misdrijven tegen de menselijkheid gepleegd, inclusief het doden van meisjes die van dat andere mensenrecht, het recht op onderwijs , gebruik wensen te maken.
Het lijkt me beter om daar “de haren eens van te berge” te laten rijzen i.p.v. die misplaatste verontwaardiging over een pekelzonde."
Zo'n Afghaanse kazerne was er nog niet toen ik onder de wapenen moest. Denk overigens dat ik vrij snel naar huis was gestuurd als die er wel was geweest ;-)
Stap 1 zou een brommer/motor regelen bij de locals zijn en dan lekker rondscheuren met een gun op zak.
Mag allemaal niet van het protocol, kloteleger. Niets veranderd in al die jaren..
Goede repro Rutger, ga zo door met de werkelijkheid van "onze" jongens in beeld brengen. En dan bedoel ik niet dat geneuzel binnen de kazernemuren.
Ze hebben daar echt gewoon niets, waar is nederland de laaste paar maanden dan mee bezig met opbouwen????, alles licht in puin.
Terring wat een kudtplaats om in te wonen en te leven
+1 voor de repo.
respect!!!!
in het kader van "winning the hearts and minds" is er zowaar een puntje gescored door GS...
Bunbun 21.13 : Het licht zal over het puin stralen, blinken en schitteren.
Heel erg mooie repo, een volledig andere kijk op de dingen dan wat er op subsidie-tv gebracht wordt. + heel veel.
Wat ik me afvraag is of het eten nog steeds op de bon is.
Je moest verplicht dienen, maar eten krijgen ho maar. Of je ff voedselbonnen gaat kopen anders geen toegang tot de gehaktstuiterballenzaal..
mooooorgee zaaal het vreeeeeeeeeedeeeee ziiiiijjjjjjjnnn! -traaan wegslikt- Verassend filmpje, hele nieuwe "angle" van een embedded half gemuilkorfd reclameteam. shotje van een huisje in puin, wat shots van wat plaatselijke behoeftige kindertjes, even een van de oudere mannen in de maling nemen omdat hij geen nederlands spreekt -in het tapijt te happen ligt- chapeau! Een "gevaarlijke buurt" daar bij de gouvernors compound?
Ik kijk er gewoon graag naar. Meer is het niet.
Net als de huisvesting, werd ff afgetikt van je onder bijstandsniveau soldij.
Zo mooi was die diensttijd niet.
Affijn, naar huis sturen kon niet volgens het protocol, want ook daar zijn protocollen voor (S5).
Dus werd het 12 maanden forensen en tussen burgerpersoneel zwaar onderbetaald werk doen.
Als deserteur in opleiding kreeg je dan wel weer gratis voedselbonnen gedurende de "licht arrest" periode.
[X] ongeschikt
Dit is gewoon in Blijdorp opgenomen
Kudtmuziek -1.
Ik zie weinig opbouwmissie, waar zijn de metselende soldaten? Het enige waar ze mee bezig zijn is om weer levend terug te keren in het kamp.
Afghanistan: het was altijd al een puinhoop, het is nog steeds een puinhoop en als we weer weg zijn blijft het gewoon een puinhoop tot in de eeuwigheid.
en.wikipedia.org...
Als je je ogen een beetje dichtknijpt zie je Rob Muntz tussen de kids staan.
@janjoop | 29-12-08 | 19:06
ALs je t zo nodig wil weten: heb een maandje vrijwiliggerswerk gedaan in zuid afrika. Red ik daar de wereld mee? Nee. Zou de wereld er (ietsje) beter uit zien als iedereen dat zou doen? Ja. verders sponser ik elke maand een foster parents kind in colombia. ieder kind heeft nu eenmaal recht op de laatste nike air max.
En wat doe jij eigenlijk aan een iets betere wereld? Gevalletje de pot verwijt de ketel? PRUTSER!
@wim kokring | 29-12-08 | 21:46
En dan alleen maar kinderen in beeld brengen.
Waar komen die kinderen eigenlijk vandaan, geen vrouw gezien in het filmpje.
30 graden in de schaduw en dan in een complete winteroutfit en kogelvrijvest rondbanjeren, je moet er maar zin in hebben als beroepsmilitair.
Opheffen die Afghaanse kazerne.
De paar vierkante kilometer rondom kamp Holland kan dan wel Talibanvrij zijn, Afghanistan is echt wel groter dan die paar vierkante kilometer.
@Clinisch Clowntje, Juriaan
Fight for Glory van X-ray Dog heet het nummer. Misschien een idee om in de toekomst de gespeelde muziek er bij te zetten?
RESPECT namens www.shenky.com :)
Armer dan dit kan niet?? O ja wel! Ga maar eens in Afrika kijken Rutger. Namibië bijvoorbeeld. En dan niet het middenste gedeelte, maar zuid of noord. Allemaal dikke buikjes Rutger. Weet je wat dat betekent? Honger, honger en nogmaals honger. Dat heb ik in dit filmpje nog niet gezien. Ik bedoel die dikke buikjes. Ook snap ik maar niet waarom Afghanistan belangrijker is dan de arme landen in Afrika. Mugabe kan rustig door gaan met z'n ziekelijke gedrag. Niets of niemand die daar wat aan doet. Verdomme, da's waar ook. Het zijn geen moslims. Dom, dom, dom.
Ik wens jou een behoudens thuiskomst.
Ziet er erg knullig uit hoe ze die locals 'ondervragen'. Ging in mijn tijd wel anders
Kacang | 29-12-08 | 22:13
Keuzes worden gemaakt, of ze goed zijn of fout blijkt achteraf. Daarnaast is het onmogelijk om alle ellende in de wereld aan te pakken. Daarbij is Afghanistan en Irak het voorbeeld dat je als westersland niet moet bemoeien met de geschillen in die landen. Hoe erg het ook is voor de bevolking dat ze onderdrukt worden en niks hebben.
Mooie en krachtige reportage +100 voor Rutger en zijn Team
@redactie
Is het mogelijk om een x alle liedjes uit de Rutger Reportages in een lijstje online te zetten?
In alle reportages die zijn gemaakt voor het promoten van landmacht, defensie e.d zaten prachtige nummers. Ook in deze reportage weer...
Help me Out Please ! (en ja, Marco Borsato haalt deze blondine er zelf ook nog wel uit)
Hele mooie reportage jongens! +1
Maar nu vind ik als Rutger weer terrug is dat het dan maar weer eens even afgelopen moet zijn met dat "in het hol van defensie" zitten.
Kan iemand met trouwens de namen en muzikanten van de liedjes geven? er zitten wel een paar interesante bij
goed camerawerk overigens
deAmbtenaar | 29-12-08 | 19:44
Jouw nick geeft een ironisch tintje aan jouw comments. Je hebt de theorie en de weerbarstige werkelijkheid. Zeker in Azie (vertel mij niets) lopen veel zaken niet zoals jij hier in de EU gewend bent. Rutger is op uitnodiging van Defensie naar Uruzgan gegaan om voor GS een sfeerimpressie te maken, en ook om voor het thuisfront van de soldaten een luchtig videobericht te produceren, wat ikzelf een uitstekend initiatief vind. GS is geen journalistiek produkt, en pretendeert dat ook niet te zijn, GS geeft een mening en daar kan je het mee oneens zijn. Deze filmpjes worden gemaakt met een knipoog en de muziek is zoals meestal bij de GS filmpjes ironisch bedoelt, diegene die hier regelmatig komen weten dat, diegene die hier niet zo regelmatig komen missen deze ironie vaak. Indien je een fair and balanced nieuws reportage verwacht, ga dan naar onze MSM daar krijg je die zeker niet, maar die pretenderen dat wel! Derhalve voor al diegene met die missie, ga eens verhaal halen bij, NRC, de Volkskrant, Trouw, Vrij Nederland (alleen die naam al), etc..
Rutger wederom een prima filmpje, betere impressie heb ik van de staatsTV nog niet mogen zien.
Top filmpje! Alweer en ben het ten zeerste met je eens Wayan!
Wat mij echter ook opvalt in het filmpje; Hebben jullie die chemtrails daar in de lucht gezien? Tjongejonge, in NL zijn ze regelmatig maar daar valt het wel heel erg op!
De soldaten moeten we altijd steunen, die worden door ons democratisch gekozen bestuur gestuurd, GS kiest hier niet voor een politiek beleid maar voor de mensen die dat moeten uitvoeren. Dus al die zure betweters die menen de keuze van onze regering om naar Afghanistan te gaan GS of Rutger te moeten aanrekenen, kunnen hun bezwaren beter ergens anders ventileren. Dit is net zo kortzichtig als op een condoleance register van een gesneuvelde militair je politiek punt te maken, iets dat sommige weer niet hebben kunnen laten. Probeer die gasten die daar zitten een beetje te steunen, en richt je kritiek op het machthebbers. Maar de meeste van de kritikasters boven zullen bij de volgende verkiezing wel weer braaf gaan stemmen op de usual suspects, zeur dan ook niet tegen of over onze soldaten.
Mooie beelden, zeker met de nieuwe highres breedbeeldspeler, +1
Verder leuke reportage, hoewel ik me afvraag of deze expeditie nou echt wat aan 'intel' opgeleverd heeft..
@Bo Dreksma | 29-12-08 | 22:11
Het is niet bepaald 30 graden daar, al lijkt het wel zo, maar op zich is een warme outfit evengoed wel aan te raden:
www.wunderground.com...
Overigens mooie repo....net een beetje te laat voor het Internet Moment van 2008.
soms leek het net of Rutger met een steelhandgranaat stond te zwaaien in tegenlicht.
verder +10 voor iedereen daar in afghanistan bananistan
Ondanks de strepen in zijn broek de 'luchtigheid' structureel houden.+1
Marco B. ironie?
oke, dan nu mijn recensie.
beste cameraman, op 34 seconden is een redelijk lang shot waarbij ruTger met zn rug naar het licht staat en de sergant compleet weg staat te fikken, let daar op, hebben ze bij de edit last van.
Tav marco borsato, ik weet niet wat voor kudT beelden jij in die witlichtflop van je gebruikt, maar deze beelden schoppen zwaar reet, tering, mooi gedaan.
RuTger met kinderen, mwa kan beter, de blokker daartegen een zware 10.
Mooie tv.
die gasten van het leger kunnen toch ook wel aardig anticiperen hoor, op de vragen van rut, krijgen ze daar ook training voor? haha
kruidvat, geen pyama middelkoop...
Ik wil dus ook weten wat voor muziekje dat was op 04:11.
Is van een film, maar welke....
"Dan trekken ze aan een touwtje en ja en dan is het zover."
Ga er maar ff aan staan daar.
Bewonderingswaardig dat mensen zich voor een hongerloon ten goede maken voor een hoger doel.
Petje af heur!
Rut tekent wel wat truttig af bij die gasten.
Mooie docu, Rutger!
Op zich boeiend om dit te zien. Anderzijds, weet iedereen dat ALLES eerst door MinDef gescreened wordt alvorens het hier op de site mag worden neergeplempt, dus in hoeverre dit een realistisch beeld is, blijft uiteraard helaas de vraag.
Mooie beelden van Afganistan, leuk zo'n inkijkje. Goed werk van Rutger en de cameraman en natuurlijk de militairen zelf.
Heel mooi filmpje Rutger en een prima verslaggeving over wat onze mensen daar doen.
+1 voor de gevatte opmerking over het Kruidvat :)
Maar het is daar echt armoe troef zeg, da's dan weer niet te filmen.
Laat ik vooropstellen dat ik alle MinDef personeel dat al dan niet vrijwillig meewerkt aan buitenlandse operaties waardeer en bewonder voor hun moed. Voor dat salaris en met die politieke achtergrond zou je mij nog met geen Hummer de hut uitgesleurd krijgen. Goed, zegt misschien ook wat over mijn karakter, maar mijn punt is duidelijk.
Wat dit filmpje echter weer perfect illustreert (ook al is het slechts een samenvatting van een veel groter geheel), dan is het wel het manco dat vrijwel alle NL-missies in het verleden teisterde, en dat ook nu weer doet in Uruzgan: met een puddingmandaat rondlopen in een gebied waar een vijand heerst die niets, maar dan ook werkelijk niets anders respecteert dan de Ueber-Sjaak uit de Koran. Geen wetten, geen conventies, geen gevoel, geen respect. Gewoon helemaal niets. Slechts kreten die Harrie de Tulband in het stenen tijdperk ooit geroepen heeft, en waar deze soort vandaag de dag nog steeds als gnomen achteraan rent.
Linksmenschen en cultuurpuristen mogen nu last krijgen van "Ja, maar.."-neigingen; dat is jullie afwijking, ga je gang. Ik wens jullie allemaal chronische genitale jeuk toe. Dat jullie de dag erop wakker mogen worden met hele korte armpjes en nagelverkalking.
Enfin, een mandaat van niks dus. Alleen schieten wanneer je zelf beschoten wordt. Dit druist werkelijk tegen alle krijgskunsten in die we sinds Sun Tzu ontwikkeld hebben. Als je alleen maar *terug* mag schieten, dan ben je A) te laat en B) heb je enorm mazzel dat de vijand blijkbaar word getergd door de zelfde oogafwijking als die we in NL kennen van een niet nader te noemen cabaratier. Er zijn landen waar je met die taktiek minder goed weg komt zullen we maar zeggen. Als je alleen maar mag reageren en geen offensieve acties mag initieren zul je bovendien nooit het respect het winnen van de vijand. Goed, ik had eerder al geconstateerd dat we dat toch al niet hebben omdat we niet in dezelfde reli-mentale toestand verkeren als de vijand, maar u begrijpt mij ongetwijfeld.
Hoe het dan wel moet? Nou, niet zoals de Amerikaanse aanpak in ieder geval. Een vierkante kilometer dorp omploegen en dan verbaasd zijn dat er 's avonds niemand naar de barbeque komt, dat is het andere uiterste (hoewel betwist door het Pentagon). Maar een intelligente combinatie van tactieken, wat is daar mis mee? Waarom geen patrouilles zoals we die in het filmpje zagen combineren met een tweede patrouille 10km buiten Tarin Kowt? Let wel: die laatste teams moeten dan niet bestaan uit metselaars en gymleraren, maar uit elite eenheden met een duidelijke hunter/killer instructie. En laat die jongens zich 's nachts eens ingraven op spannende plekken. Zo hoor je nog eens wat, en kun je prachtig filmen hoe het baardvolk zich 's nachts verplaatst. Kun je de week erop voor leuk vuurwerk zorgen als ze het nog eens proberen. Scholen, ziekenhuizen en infrastructuren bouwen EN de vijand *uitschakelen*, dat is de enige optie!
Mits ze niet tot aan de laatste wortel uitgeroeid worden zijn de Taliban en hun sponsoren minstens zo hardnekkig als de SOA's van een op crack trippende HIV-negert (niet lullig bedoeld) achter Amsterdam CS. En uitroeien kan alleen maar door op ze te schieten, en dan liefst niet als ze op de vlucht zijn, maar vlak daar voor!
De ideologie achter de huidige aanpak is goed, maar alleen een combinatie van maatregelen werkt in de praktijk. Hebben we dat dan nog steeds niet geleerd van alle naoorlogse conflicten? De enige partij die garen spint bij wat "onze mensen" vandaag en morgen in Uruzgan doen is de wapenindustrie (en alle daaraan gelieerde bedrijfstakken). En omdat onze politieke prima donna's op het Haagse pluche alleen maar halve maatregelen durven en willen nemen (net zoals ze in NL zelf doen), kunnen ze mooi vinkjes zetten bij Bush en de VN, maar kunnen ze tegelijkertijd ook de Femkes, Agnessen, Wouturrrrs en andere Links Menschen recht in de ogen aankijken en het metsel-excuus aangrijpen.
Ik vind het allemaal prachtig.... Maar jullie spelen wel met mensenlevens! Doe het goed, of doe het niet. Oorlog voeren met een einddoel, dat moet je kunnen. Dat snappen die ranzige tulbanden al decennia lang, maar dat zullen jullie, Haagse struisvogels, NOOIT (willen) begrijpen.
Wijntje, en dan ga ik tukken. Morgen is er weer een dag vol waanzin. Het leven blijft een uitdaging met van die slappe zakken aan het roer.
Te lang NetProwler. Het is omdat ik dacht de titel van het liedje op 4.11 in je tekst terug te vinden, dat ik je stuk gelezen heb. Santé.
@ NetProwler | 30-12-08 | 01:15
De Russen hebben het 10 jaar geprobeerd op de hard way en zijn met de staart tussen de benen vertrokken.
Die verklaren ons helemaal gek met onze aanpak.
De Engelsen zijn wel offensief bezig.
De pest is dat je geen vijand hebt met een pak aan, Taliban kan echt iedereen zijn.
Zo zijn ze er en zo gaan ze weer op in de bevolking.
Of het zouden die blauwe vuilniszakken moeten zijn die je af en toe in het filmpje ziet rondlopen.
@ iedereen die wil weten hoe de muziek heet van 4:11
Zoals Sergeant Plofkop op 22:12 al aangaf heet het Fight For Glory van X-Ray Dog.
Hier te vinden: www.esnips.com...
@Mask
Russische aanpak toen was een stuk botter dan die van de Amerikanen vandaag de dag. Maar die zijn nog steeds te lomp, en dat blijkt.
Klopt, vandaar ook mijn suggestie tot observeren (ook 's nachts dus). Uiteindelijk weet je wel wie je moet hebben. Maar hoe dan ook een combinatie van humanitair + "hearts & minds aanpak" EN offensief buiten de grote bevolkingsconcentraties als TK. Van mijn part doe je dat laatste alleen met covert SF, en houd je dat hele stuk buiten de media. Als die heren 2x per maand hun scoreformulieren komen inleveren bij Camp Holland, dan weet de rest ook waar ze het voor doen.
Niet uitroeien = dweilen met de kraan open.
Fantastisch om te zien hoe de wederopbouw door onze mensen daar gestalte krijgt! Volgende filpje hopelijk ook onze bouwkundigen, agrariërs en project managers aan het woord.
NetProwler | 30-12-08 | 01:15
Goed verhaal lekker kort.
Maar idd afwachten tot je beschoten wordt of iets werkt natuurlijk ook niet.
*valt in slaap door het lezen*
Eens met Knifig.
Als GS nou eens zou inventariseren wat ze daar écht nodig hebben (voedsel, dekens ivm -30 graden etc) en wij als reaguurders daar voor zouden zorgen, airlift van Defensie, etc...
Dat zou mooi zijn
Iig een stuk mooier dan een onverbloemde infomercial voor de soldaten van Trix & Co...
Kom op Fleish, Pritt, Hoxha, GU etc, zo moeilijk is dat toch niet? Kan je 'n keertje bouwen i.p.v. benoemen, om een term 'van de overkant' te gebruiken...
gossie, is nepmuziek...
+100 voor Rutget en team
+1000 voor reaguursel van Grondbood | 30-12-08 | 01:36
Een mooie reportage, maar het feit dat men alleen in grote groepen en tot de tanden bewapend de poort uit durft na jaren van vechten laat maar al te goed zien hoe volledig die "opbouw"-missie is mislukt.
Wat die mensen daar nodig hebben is politieke stabiliteit, een einde aan de enorme corruptie binnen de regering van Karzai en zaken zoals electriciteit, drinkwater, gezondheidszorg en goede wegen. Niet iets wat de gemiddelde reaguurder gemakkelijk zal kunnen bewerkstelligen. Voedsel, dekens etc. kunnen ze zelf wel regelen.
Wat ze wel hebben is kapot. Wat niet kapot is, wordt geroofd.
Mooi stukje docu van onze kindervriend.
Op naar een patrouille dieper de binnenellende in
Waar blijft het ongefundamenteerde geenstijlgeluid? Het is toch geen oefening kontkruipen, Rut?
het kost ff tijd om de hele handel door te lezen, maar dan weet je ook wat;
-Wij zijn niet in oorlog met Afghanistan of de Taliban dus de conventie van Geneve is helemaal niet van toepassing. Het maakt ook niet veel uit voor de Taliban zij hebben lak aan elke regel die niet strookt met hun doelstellingen.
-De ANA heeft alleen woodland camo pakken en om niet op te vallen tussen de ANA hebben de NL militairen hetzelfde pak aan, dit in tegenstelling tot hun “eigen” acties waarbij ze het dessert pak dragen. Trouwens de scherfvesten die ze dragen zijn ook in het woodland groen (nog een erfenisje vanuit Bosnie en die dingen gaan lang mee)
- Die zogenaamde slopenwijk is de betere buurt van Tarin Kowt, zo ziet het er daar overal uit. Uruzgan is opgebouwd uit modder en je vind maar zelden een betonnen huis (nu steeds meer)
-Een patrouille naar de Govenors compound is het meest veilige wat je in TK kunt doen, leuk voor journalisten (Intel waarde -10 maar je moet toch wat) maar bedenk wel dat Timo Smeehuijzen timosmeehuijzen.hyves.net... 5 minuten voordat hij werd opgeblazen aan het dollen was met een paar kinderen in dezelfde buurt.
- Een jonge vent afzeiken over zijn Engelse uitspraak is lekker makkelijk, ondertussen is hij met zijn “niveau”wel verantwoordelijk voor de levens van pakweg 10-15 man waaronder een VIP. Rutger een VIP? Ja, de kranten zouden bol staan als hem daar wat was overkomen.
- Die flesjes in de antenne gebruiken ze om breaklights (glowsticks) in te doen zodat je ‘s nachts op patrouille elkaar niet kwijt raakt. Daarom liggen er ook markeringslappen boven op de voertuigen voor herkenning vanuit de lucht.
Verder ben ik blij dat Rutger eens de “gewone” kant van deze missie laat zien ipv alle gelikte, opgefokte of partijpolitiek gekleurde reportages +100
Ik heb toch een beetje een "ja, en?" gevoel bij het zien van dit filmpje. Maar ik heb nu wel geleerd hoe Nederlandse soldaten informatie inwinnen. "Do you know something about this mosque?" Schept mij weinig vertrouwen. Jan Soldaat is bepaald geen James Bond.
Ik wil daarmee Jan Soldaat niet afzeiken. Eigenlijk is het een onmogelijke taak die ze daar uitvoeren. Als je echte intell wilt winnen dan moet je weken, maanden rondhangen tussen de mensen en het vertrouwen winnen. Met zo'n blitz-patrouille en tolk win je natuurlijk geen vertrouwen. We zullen Afghanistan nooit echt begrijpen. En dat is eigenlijk best tragisch.
@freeler.
Bedankt voor een zinnige bijdrage.
Laten we nou eens blij zijn dat iemand de ballen heeft om daar heen te gaan en zown (korte) reportage te maken om aan ons(die lafjes op alles zitten te zanikken) te laten zien.
Ik kan mij best storen aan een stelletje laffe kadavers die alleen maar loopt te zeiken. Als je vind dat er in de rest van de wereld zoveel onrecht is ga er dan iets aan doen. Ze zijn in Afganistan iig al bezig!!!
Nec temere nec timide!! Mijn respect is voor jullie!!!
Rutger, ik vind je nu pas stoer .. Jij gaat lekker mee naar dat land en mee buiten de poort. Nu weet je pas hoe het voelt als je daar bent. Dus van mij mag je lekker meepraten met de grote jongens over wat voor een ontiegelijke bende et daar kan zijn. Gefeliciflaptaart en succes nog daar :D
Voor degene die het vroeg. Nummer is volgens mij van Don McLean met tiel ' Starry starry night'.
Respect Rut....
Gaat met de TV zender wel goed komen op deze manier :D
Rut, Ruud en Dennis ziet er goed uit mac! Ga zo door.
Gr. Eef
in het begin waren een paar ana's hun sleutels geloof ik kwijt...
Goed filmpje, juiste dosis humor en goede verslaggeving. Ga zo door!
Weet iemand mij te vertellen hoe het nummer heet dat op 4:15 min word gespeeld?!
Groeten
@thijsvdberg
Fight for Glory van X-ray Dog
@Clinisch Clowntje, Juriaan, Sergeant Plofkop, Grondboor
Dit stukje muziek komt ook voor in het nummer Revolutionary van X-Ray Dog, meer gangbaar dan Fight for Glory in de download queue's.
Thanx!
Tegen alle zeikerds die zeggen dat deze filmpjes alleen maar voor publiciteit en werving zijn, nou en !
Ik zie beelden die ik anders nog nooit gezien zou hebben.
Ga door GS !
QOUTE. :"Die derdehands helm heeft zo te zien al wat patronen teruggekopt. Beter ruilen met een Afghaan.
"
waar slaat dat op? :S die proberen net zo goed mee te helpen als de rest!
Freeler en Maiwand +1.
@Netprowler: jij zou strateeg moeten worden. 's Avonds zijn er genoeg patrouilles maar zelden is er verplaatsing te zien. De Taliban heeft nl. geen nachtkijkers, dus houden ze zich in het donker rustig.
En de reacties als "terugtrekken" zijn ronduit misselijkmakend. NL is er aan begonnen, we hebben er landgenoten verloren, als we ermee stoppen is hun dood voor niets geweest. Vertel dat maar eens aan hun familie, vrienden en collega's. Ik ken één van de jongens van het team van Mark Weijdt en na hun aankomst in NL stonden ze weer te trappelen om terug te gaan om ervoor te zorgen dat hun collega en goede vriend niet voor niets is gestorven. Wat zou het met hun doen als we nu opgeven en de Taliban laten winnen?
Zal misschien al gezegd zijn, maar hoe het af kan lopen met journalisten zonder beschermende kleding hebben we afgelopen zomer in Georgië gezien... De Nederlandsche jankpers is zeker vergeten dat in de oorlog in Bosnië op het abknallen van journalisten een niet geringe beloning in D-Marken stond? Al die huilebalken passen naadloos in het profiel van die gasten die meer dan zestig jaar geleden na afloop van de oorlog ook in het verzet waren gegaan. Je zou er haast een revival van de perszuiveringen op los gaan laten. Mafkezen!
Lijkt wel of Rutger op 8:04 met een steelgranaat in z'n handen loopt... Bestaan die eigenlijk nog?
Saalaam Oeleikoem!!! Knap staaltje Arabisch Rutger :)
Verder mooi filmpje.
Lijkt me enorm spannend om daar de omgeving te controleren.
Tja... zo zie je nog eens de andere kant van die omgeving. Pittig filmpie. Ook leuk, dat voetballen met die kids. +1
Jammer dat Rutger geen interviewtje kon doen met een bewoner van 18+, dus ietsje meer dan alleen maar 'Waar is de Blokker', 'naast het Kruidvat op de Hoofdweg'.
Een keer een objectief geenstijl interviewtje zou wellicht een extra +1 geven.
Reactie HdV: de kwesties van Vik Franke en het KRO-team speelden in 2006, en nog in dat jaar heeft de minister van defensie in de Tweede Kamer gezegd dat journalisten GEEN uniform mogen dragen. Ook is het niet aan een plaatselijke commandant om een eigen interpretatie te geven aan het internationaal bindende oorlogsrecht m.b.t. non-combattanten en nu opeens journalisten wel te verplichten een gevechtspak aan te trekken voor een rondje Tarin Kowt. Ben het overigens met je eens dat Rutger Castricum journalistiek bedrijft, over de kwaliteit/betrouwbaarheid daarvan laat ik me maar ff niet uit.
goed gedaan rutger , nice repo
kusje
engeltje_ | 30-12-08 | 17:26
Dat jij vindt dat Rutger journalistiek bedrijft wil nog niet zeggen dat dat dan ook zo is.
Iedereen kan weten dat GeenStijl een NIET journalistiek product is, dat er niettemin wel journalisten aan mee werken doet aan het eerste niets af.
Maar wat een miereneuker moet je zijn om hier een punt van te blijven maken, ik zal maar niet raden wat voor werk je doet.
F. von Zeikhoven | 30-12-08 | 15:39
Aan de extra brandwerendheid van de militairekleding gaan die miereneukers ook maar even voorbij, Rutger in burgerkleding zou derhalve een extra gevaar geven niet alleen voor hem maar ook voor de andere militairen. Maar je zal maar een raamambtenaar zijn, die de wereldproblemen vanachter zijn pc beoordeelt, verder leest hij NRC, Volkskrant of Trouw en regelmatig een boek. Daarom klinkt dit soort onzin kritiek tegenover militairen die wel midden in de wereldproblemen staan erg aanmatigend.
halloo
oewh bah .. rutger goes pedo :P
Nice repo... indrukwekkend wederom.
't Is stuitend, wat een vrede, wat een opbouw, wat een veiligheid, wat een toekomst. Dat hele toneelstuk is om te janken.
Kijk nou @ 8.56, dat is bunny uit Platoon.
De oorlog in Afghanistan, mede mogelijk gemaakt door Bic pennen!
Wat een prutser die mentor.
mooie reportage hoor rutger
Tja, ik vind het toch domme jongen hoor.
sjongejonge.. wat een onzin.. daar lopen ze dan.. 'do you know anything about the mosk? ' . geweldig hoor die 'intel'.. gewoon wachten op de klap..
-1 voor de begin song
voor de rest wel leuk filmpje
Goed filmpje! Leuk en interessant om het van de andere (misschien wel juiste) kant te zien. En juiste dosis humor!
Beter om zo die oorlog te zien dan via de NOS.
Trouwens at 5:40 zie je een soldaat naast Rutger met een wapen dat niet door de nederlandse troepen wordt gebruikt (FAMAS volgens mij). Speciale beveiliging?
weet je waar de blokker zit?
lol!