GeenStijl.TV

Rutger en de hardwerkende burger

KOOS

Herinnert u zich Gertjan van Beijnum nog? Die luie meneer die principieel tegen werken was maar zonder enig bezwaar wel 28 jaar lang elke maand een uitkering opstreek? Goed nieuws. Hij is eindelijk aan het werk! En niet zomaar een baantje, meneer is meteen Chef Senior CEO van 'GlasLicht Industries', een beursgenoteerde onderneming actief op de altijd boomende glas-in-lood market. Gertjan had alleen maar een zetje in de juiste richting nodig. Klop uzelf maar eens flink op de borst want hij is aan het werk door uw motiverende adviezen. De sociale dienst heeft onze publicatie aangrepen om de druk op GertJan op te voeren. Bewust niet werken werd te inspannend voor de beroepsuitvreter. Dan maar van je hobby je beroep maken. Onze Rutger en Twan zijn vandaag bij deze symphatieke handwerksman in Den Bosch langsgeweest om te kijken of hij al moe is.

Reaguursels

Stijllos goed filmpje

Nipplechip | 31-10-07 | 17:05

mooi heur, anderhalf logo in beeld

Superfiets | 31-10-07 | 17:06

nice

Gorbatsjovv | 31-10-07 | 17:06

*neemt zich voor om nooit weer belasting te betalen als het toch naar zulke idioten gaat.. *

oant moarn | 31-10-07 | 17:10

Leuk filmpje! Hij kan het goed verwoorden, en ergens heeft ie ook wel gelijk! Lijkt me een sympathieke vent.

Leipe strontvlieg | 31-10-07 | 17:10

knor knor..

vanuit de onderbuik van nederland

Sander Maas | 31-10-07 | 17:11

Gas er op.....................lutsert vuile stinkende uitbuitert

jopi | 31-10-07 | 17:11

Leuk filmpje. Klasse.

Meeratne | 31-10-07 | 17:12

hahahah wat een lutser

LikkePot | 31-10-07 | 17:13

haha gekke man :-P goed filmpje rutger!

stimpel | 31-10-07 | 17:14

meneer het communisme is een staatsvorm die hoe dan ook problemen veroorzaakt. hoe duidelijk moet dat in godsnaam zijn?

seppdietrich | 31-10-07 | 17:15

Als ik hem voor mijn auto krijg geef ik gas...

Unox | 31-10-07 | 17:15

Leuk huppeltje rugter! nix meer aan doen ;)

h3ns | 31-10-07 | 17:15

'Vuile, stinkende uitbuiter!'

Sgt. SuperJost | 31-10-07 | 17:16

ik val niet over je heen hor, je bent tenslotte een geenstijl bezoeker, :)

dragontje | 31-10-07 | 17:17

site is offline (http 503)

patjem2 | 31-10-07 | 17:18

Hoe komtie aan internet alstie niet werkt?

fjodor | 31-10-07 | 17:20

o en :
"als ik hem voor me auto zie geef ik gas".

en terecht ;)

sprekende als ONDERBUIK van de samenleving ;0

h3ns | 31-10-07 | 17:21

Wel een trui van Tussardi

Multikuli | 31-10-07 | 17:21

hmm best wel slecht dat je met een uitkering een auto kan betalen.....
Ik vind toch wel dat een uitkering te hoog moet zijn om van te sterven en te laag om van te leven. Dat betekend dus dat frictie werklozen wel genoeg geld hebben tussen twee banen in, maar al die bloedzuigers gedwongen worden te werken.

Thomas101 | 31-10-07 | 17:25

Jan Marijnissen, Onze Grote Roerganger die in den Kamer zijt, zeg er wat van! Dit is toch inhumaan, hoe de heer Van Beijnum door de sociale dienst wordt geterroriseerd?! Iedereen heeft toch, volgens goed socialistische gebruik, RECHT op een uitkering?!

James Ulrich | 31-10-07 | 17:26

Geef m dan ook die opdracht voor een GS-logo in glas-in-lood he ....

Fumando | 31-10-07 | 17:27

Heey das geene slechte vent,das unnu goeie vent sjappoo.
Trouwens ik heb ook een bedrijf ik maak glas in de afvalbak.

sjwetzkop | 31-10-07 | 17:28

ik kots echt op zulke mensen, wij als hardwerkende burgers werken om te leven en zulke uitkeringstrekkers die haaaaa even mijn onderbuik luchten hoor

Ben Hur | 31-10-07 | 17:32

Dus dat is onze bijstandskoning!

James Lastig | 31-10-07 | 17:35

beste filmpje tot nu Rutgert

superjan | 31-10-07 | 17:36

Goedendag Gertjan van Beijnum!

SterkPlas | 31-10-07 | 17:37

Die meneer heeft groot gelijk. Dat onze overheid nou zo gek is om gratis geld uit te delen, is niet zijn schuld. En dat hij zo slim is om daarvan te profiteren, is alleen maar verstandig. Deze meneer is niet het probleem, ons uitkeringsstelsel is het probleem. Als je het daar niet mee eens bent, moet je bij de overheid gaan klagen, niet bij hem.

zmooc | 31-10-07 | 17:38

Mooie pik met een goed verhaal! Nu maar hopen dat niet iedereen niet wil werken en dan heeft meneer een punt. Die gitaarspeler heeft trouwens ook gewoon gelijk. Waarom werkt Birtney wel en hij niet? Verschil in kwaliteit van muziek is er niet :-)

Raven | 31-10-07 | 17:39

Als niemand zou werken, lutser, dan zou ook niemand je opereren als je ziek bent, zou ook niemand je eten klaarmaken als je op bed ligt, dan zouden de kleren die je draagt ook niet gemaakt kunnen worden etc etc. Je bent gewoon een vuile uitzuiger van de gemeenschap, een parasiet zoals ze dat noemen in de biologie...

ConfuZor | 31-10-07 | 17:41

ik begrijp echt niet hoe iemand 30 jaar lang een uitkering kan krijgen!!!! dat pandje waar hij zit ziet er niet uit alsof het met een paar honderd euro per maand is aangekleed .. of vergis ik me nu? onbegrijpelijk .. maar ik moet wel zeggen dat ie het schijnbaar prima voor elkaar heeft .. 30 jaar niet werken lijkt me ook wel wat .. dus...........

ikke_lekker_neuken | 31-10-07 | 17:42

@zmooc 31-10-07 @ 17:38: Klopt. En de finnen die bij mij in de buurt de auto's in de fik steken hebben ook groot gelijk. Gewoon omdat het kan. Als je het daar niet mee eens bent moet je maar bij de overheid gaan klagen die zo gek zijn om auto's op straat toe te staan.

Raven | 31-10-07 | 17:44

Nou hij's goed bezig toch? Ik vind dat hij trouwens inderdaad wel een punt heeft. Voor alles wat ik heb heb ik zelf gewerkt en dat zal ook wel zo blijven - maar ik vind dat de werkplicht wel wat overheersend. Maar zijn oplossing hm, dan moet je wel bedenken dat je van je geld dus nergens meer wat kunt kopen (ook geen dingen als energie enzo, dat vergt toch een beetje organisatie en waar georganiseerd word wordt gesystematiseerd en waar gesystematiseerd word gaan systemen de mens overheersen en waar systemen overheersen, zijn mensen ongelukkiger dan nodig is, toch zijn we zo misschien nog wel het beste af....).
-
Tsja. Wat moet je er van zeggen. Meer individualisering, meer zelf kunnen invullen van... niet dat typische kantoorslaven leven, daar ben ik wel voor.

Ohja | 31-10-07 | 17:44

"Als ik hem voor me auto krijg geef ik gas". Zeau en dat effe leterlijk citeerd.

SjaakStijlLoos | 31-10-07 | 17:53

correctie: onderbuik van nederland (ipv holland)

Het_leuke_zuiden | 31-10-07 | 17:56

Bedrijfje gestart met behoud van uitkering.

ganglionzero | 31-10-07 | 17:56

Mooi filmpje, sympathieke kerel wel.... en met een punt

Bilbo | 31-10-07 | 17:57

Iedereen een basisinkomen? En dat was uitgerekend?
Klinkt wel interessant, maar lijkt me toch vrij onmogelijk. Volgens mij deden ze dat in de Sovjet unie en daar moest je er nog bij werken ook.
En volgens deze meneer kan dat dus, zonder te werken goedkomen? Lesje Economie voor hem? Of heeft iemand een lesje "iedereen een basisinkomen" voor mij?

ForgeronForgeron | 31-10-07 | 18:00

haha, mooie uitsmijter ook.

WoudAap | 31-10-07 | 18:03

@zmooc 31-10-07 @ 17:38

dat bedoelde hij niet, hij duid op overheidsubsidie's voor grote bedrijven, eigenlijk bedrijfsbijstand dus,en wat dat betreft heeft ie gelijk dat moet ook weg.

22grafik | 31-10-07 | 18:03

Ik geef gas en zet me ruitenwissers aan! Pauper!

>>Joop | 31-10-07 | 18:11

Kwaliteitsfilmpje! Sympathieke vent ook die Gertjan.

Lobo | 31-10-07 | 18:12

@ zmooc, dus als ik vanavond een molotovcocktail bij een open raam bij jouw naar binnengooi, moet je niet boos worden op mij, maar op de kozijnenfabrikant die de ramen zo heeft gemaakt dat ze open kunnen.
hele heldere geest heb jij

aardt | 31-10-07 | 18:16

En toch hoop ik dat Gertjan zelf mee leest en commentaar gaat geven op het commentaar
Als ik het goed begrijp is het dus zijn gedachte dat iedereen een basisinkomen krijgt zodat ie kan overleven. Daarna gaat iedereen die dingen doen om zichzelf als persoon te verrijken, en verhandeld de uitkomst hiervan, zodat extra inkomsten ontstaan. Die extra inkomsten zullen vervolgens, ten minste gedeeltelijk, naar de staat gaan, zodat hiervan het basisinkomen voor voor anderen bereikt kan worden.
In theorie zou dit goed kunnen werken, voorwaarde zou wel zijn dat iedereen die zelf inkomen genereert uit komt op een stabiel punt in inkomstenverwerving en dit tot op bepaalde hoogte vast houdt. Zou dit niet het geval zijn, dan zou de overheid immers per individu moeten bekijken wat deze aan extra inkomsten genereren en dit zou dan van week tot week kunnen verschillen, hoe vangen ze dat dan op?
En aan de andere kant, als je je binnen de huidige maatschappij al vroeg af vraagt waar je passie ligt, welke talenten je hebt, en bijvoorbeeld over welke diploma`s je beschikt en je maakt hier meteen werk van, heb je dan niet hetzelfde eindresultaat? Je werkt dan aan je eigen ontplooiing en geld is een middel.
Verschil tussen beide gedachtegangen zou liggen in de basis/de beginsituatie voor het individu.
Bij zijn gedachte heb je vanaf het begin eigenlijk alle tijd om aan je eigen zelfontplooiing te werken, je basisinkomsten zijn er immers
Bij de gedachte dat je zelf inkomsten moet verwerven door het werken aan je passie (waar uiteindelijk die zelfontplooiing en zelfverwezenlijking ook in zal moeten zitten, wil dit je passie blijven) moet je eerst zelf je basis/fundering opbouwen
afhankelijk van de gedachte wat met het extra verworven inkomen moet gebeuren, dus of hier nu een deel van afgestaan moet worden of juist alles, kan dan dus het 2e verschil ontstaan.
Ik wil ook financieel rijk worden, en dat op een manier waar ik achter kan staan. Daarnaast geloof ik dat ieder mens uniek is, dat dit onder andere voort komt uit hun unieke talenten en behoeften en dat mensen gewoon moeten leren om hun individuele talenten succesvol in te zetten zodat zij zelf hun individuele behoeften kunnen bevredigen. (Tot hier zouden beide gedachtegangen naar mijn inzicht nog moeten bestaan uit enkel overeenkomsten) Echter, hier komt ie, als een behoefte van mij bestaat uit rijker zijn dan anderen, wil ik dit ook kunnen bereiken en zelf vast kunnen houden. Naast blijvende passie voor werk, is dit voor mij tevens een belangrijk punt om voor te werken, simpelweg, financiele vooruitgang

Geile koe | 31-10-07 | 18:25

Kudt hippies!

liggend_streepje | 31-10-07 | 18:26

aardige man, lijkt me. Leuke overtuiging ook. Gaat helaas niet werken :D.

bravvour | 31-10-07 | 18:31

@Raven 17:44 en aardt 18:16
Compleet nergens op slaande vergelijking.
zmooc heeft het goed en jullie niet. Het verschil is namelijk dat andermans eigendom in brand steken bij de wet verboden is. Leven van een uitkering is niet verboden. Tot een paar jaar terug had je zelfs geen sollicitatieplicht.
De overheid biedt een uitkering aan. Dan is meneer niet illigaal bezig door die uitkering aan te nemen. In tegenstelling tot het in brand steken van een auto.

Over de morele kant van het verhaal heb ik het niet. zmooc's verhaal (17:38) ging enkel over de rechtelijke kant.

koeberg | 31-10-07 | 18:34

Nou Gertjan jongen, als je dit leest: krijg lekker de graftyfus!
Lekker he? zo'n duidelijk onderbuikgevoel!
Wat een smerige galbak ben je ook met je ongewassen kudtkop!

Behangdelul | 31-10-07 | 18:37

Ik voel me gevleit, ik ben deel van de onderbuik :)

Orangesnake | 31-10-07 | 18:38

Hij ziet er uit als een conservatorium-student.

cultheld | 31-10-07 | 18:40

Meneer de steuntrekker: "Komt eens buiten!!!"
Naam van z'n shop: "Glas in STALin" vuile communist!!!!

spa_reine | 31-10-07 | 18:40

Ik vind toch wel dat een uitkering te hoog moet zijn om van te sterven en te laag om van te leven. Dat betekend dus dat frictie werklozen wel genoeg geld hebben tussen twee banen in, maar al die bloedzuigers gedwongen worden te werken.

Thomas101 31-10-07 @ 17:25

Helaas dat de chronisch zieken altijd worden vergeten en zo dus dubbel de lul zijn (qua ziekte en financiën).

Nieroth | 31-10-07 | 18:46

knuppel

alepov | 31-10-07 | 18:50

pfff "dat is economie!". Wat een onzinnig commentaar, zeer zwak.

Burgemeester | 31-10-07 | 18:55

Die laatste gast met dat gitaartje is ook gewoon een luie flikker, die doet de hele dag niks, ja tokkelen op zijn gitaartje, ik zal dat ding door de midden breken,, luie gast

DutchLion | 31-10-07 | 19:13

Hulde !!!!!

Draaitafel Demagoog | 31-10-07 | 19:18

Dat van die straatmuzikant zie ik het probleem niet. Als hij nu werkelijk hier zijn geld mee verdient dan is dat toch geen probleem? Hij leunt dan financieel toch op niemand?

Mulimans | 31-10-07 | 19:24

En zo lopen er nog 1 miljoen in Nederland rond.
Wie is hier nu gek?
Het is een schande dat deze man 30 jaar, ja ja 30 jaar , u hoort het goed 30 jaar een uitkering trekt. En dat kon toen nog allemaal onder het bewind van Joop Den Uyl. De jongeren onder ons kennen deze Sinterklaas niet. Maar ga maar eens Google.
Nederland is een ziek land, maar dan ook een heel ziek land.
Ik ga weer effe mijn teiltje pakken, want ik moet spontaan kosten van dit filmpje.

ip | 31-10-07 | 19:25

@ DutchLion,

Laat die jongen toch lekker muziek maken, als die dat leuk vind. En als hij tevreden is met dat geld, prima. Kost jou niks, en als je er voorbij loopt krijg je er nog wat voor terug ook. Durf te wedden dat ie 10x gelukkiger is als jij met je agressieve gedrag.

Hamster_69 | 31-10-07 | 19:27

Jaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh Commuunisme dat lijkt ons fijn. Jongens jongens wat ben ik blij dat er in dit land nog weldenkende mensen rondlopen die de hardwerkende burger in staat stellen een bepaald welvaartsnivo te laten bereiken en, ook niet onbelangrijk, handhaven.

Balzack | 31-10-07 | 19:29

Wat een KUDT-'loesje' daar op de achtergrond!
Ten eerste klopt hij niet (Nederland krijgt/koopt 85 JSF's)
en ten tweede is het weer veel te links!
Een maandje geen uitkeringen aan dit soort tuig en je kan zonder probleem 500 JSF's kopen....
Kortom: Ga es deaud!

lukaas | 31-10-07 | 19:34

@Raven: Wat een kutvergelijking. Jouw IQ valt zeker wel binnen de smalle marges van de poll, he. De eigenaren van die autos staan er immers niet naast te wachten op die Finnen met een formulier "Toestemming om mijn auto in de hens te zetten". De overheid staat wel klaar met een formulier "Hier gratis geld!". Je bent achterlijk als je dan zegt "Nee joh, hoef ik niet."

@22grafik: Ik bedoelde ook niet dat ie qua redenatie gelijk heeft. Maar op zijn handelen heb ik niks aan te merken.

@Aardt: Als ik bij dat raam klaar sta met een bordje "Hier molotovcocktailopvanger", net zoals de overheid klaarstaat met een bordje "Hier gratis geld", dan mag u bij mij lekker komen gooien. Maar ik ben niet zo achterlijk als onze overheid.

@koeberg: Exact! Danku.

zmooc | 31-10-07 | 19:35

DutchLion 31-10-07 @ 19:13

Hypocriet die je bent! Die gast kan ook een uitkering gaan trekken als ie wil, maar dat doet ie niet ( dat ik weet dan). Hij doet nog iets voor zijn geld, al strookt dat niet met jouw idee van werken. Hij verdient geld door in te spelen op menselijk meedelijden en/of een plezierig deuntje ten gehore te brengen. Een advocaat verdient tonnen met geld door in te spelen op menselijk ongenoegen, nu jij weer!

MTB | 31-10-07 | 19:39

Ik blijf het ongelooflijk vinden dat mensen met alle ledematen er op en er aan een uitkering kunnen krijgen in dit pokkeland.

harl | 31-10-07 | 19:41

Betaalde-baanloos?! Bewust-profiteur-van-de-maatschappij-en-omdat-ik-me-te-pletter-verveel-is-glasinlood-mijn-hobbie-en-dat-vind-ik-een-reële-bijdrage-aan-de-wereld-loosert zal je bedoelen.

Vuile stinkende uitbuiter dat je er rondloopt, om maar es even een citaat te gebruiken.

de voorzitter | 31-10-07 | 19:54

Naar een werkkamp ermee.

Don Knieschot | 31-10-07 | 19:54

Prachtige man en eigenlijk helemaal geen verkeerde ideeen. Wat stelt zijn 'basisinkomen' nou voor in vergelijking met de mil-joen/jard-en aan onzinnige subsidies (antillen e.v.a.) en duizenden onnodige raamambtenaren.

Kropotkin | 31-10-07 | 19:55

Dan schakelen we nu over naar ons bulletin "Mag dat?" over regelgeving en wetten in Nederland.
Mag dat?
- een uitkering aanvragen? Ja, dat mag.
- die uitkering 28 jaar aanhouden omdat geen instantie je verplicht te solliciteren? Ja, dat mag.
- dit als belastingbetaler uitermate verwerpelijk vinden? Ja, dat mag.
- je ongenoegen uiten op GeenStijl? Ja, dat mag.
- iemand met de dood bedreigen? Nee, dat mag niet.
- opzettelijk op een verkeersongeluk aansturen ("als ik 'm voor de bumper krijg")? Nee, dat mag niet.
- andermans auto's in de fik steken? Nee, dat mag niet.
- brandstichting? Nee, dat mag niet.
Tot zover deze rubriek "Mag dat?". Tot slot nog even dit: als u bezwaren heeft tegen de wettelijkheid van een van bovenstaande zaken, richt u dan tot de wetgevende macht. Dat is dus de overheid.
Dank u voor de aandacht en tot de volgende keer.

koeberg | 31-10-07 | 19:56

Sow mooi glas in lood

Stolker | 31-10-07 | 19:58

Zoohee, Die is goed met communisme,!! Daarom ben ik in Rusland gaan wonen, hier weten ze hoe het niet hoort.

kemmie | 31-10-07 | 20:09

hij kan wel een hoop zeggen, ma ik heb tog geen glas in lood gezien!
Gasssss erop!

Frenky D. | 31-10-07 | 20:09

Acht uur per gitaar spelen en daar je geld mee verdienen is ook gewoon werk, maar dan vind ik ook dat hij dat op moet geven bij de belasting. Vraag me alleen af onder welke brug de blauwe brieven bezorgd worden.

Joost Jolijt | 31-10-07 | 20:10

laat deze WERKENDE man eens met rust! (en geef hem een lintje voor zijn basisinkomen idee)

En hoezo werkeloos? Hij maakt toch al jaren een produkt waar blijkbaar vraag naar is...

kuthippie | 31-10-07 | 20:19

doek ministeries op, hou je miljarden over, iedereen basisinkomen. ja en die ministeries maken vast zelf geld?

Marv007 | 31-10-07 | 20:21

Hij heeft zich nooit willen laten naaien door uitbuiting en verspilling.
Een nobel streven zou je zeggen...

Maar sommige reageurders hier vinden dat wel lekker!
Wannabee darkroom figuren...

DocD | 31-10-07 | 20:23

Ik vind dat ie gelijk heeft: mensen die zich nuttig maken voor de maatschappij mogen best van de overheid cashen. Mits ze zich echt nuttig maken en er geen manier is om dat betaald te krijgen, zoals een "normale" baan. En waarom niet al die ambtenaartjes d'r uit knikkeren die controlen of studentjes ook echt wel uitwonend zijn en of de fietslampjes wel op de fiets zitten in plaats van op de jas? Dan vind ik zo'n basisinkomen nog niet zo'n slecht idee! Groetjes vanuit de onderbuik!

Anoukie | 31-10-07 | 20:28

Sommige filmpjes van Rutger zijn echt juweeltjes. Vraag me af wanneer hij eens een knal voor zijn hoofd krijgt. Zeggen tegen een straatmuzikant dat hij eens aan het werk moet gaan, hahaha. Leuke blondine zit trouwens in het filmpje.

hendrikje1 | 31-10-07 | 20:30

Mijn land uit werkloos tuig...

Laue | 31-10-07 | 20:38

Waren er maar meer dergelijke sterke karakters in NL: sterke ruggegraat, fan van GS ook nog eens zelfspot... Zeau heurt t!
Ik vind dat ie wel een punt heeft met het verschil tussen werkeloos en betalende-baan-loos. Punt is alleen dat het wel maar bij een enkele 'activist' moet blijven, want als heel NL dit gaat doen dan gaat het inderdaad fout...

uhm... | 31-10-07 | 20:48

Ach prima. Dat soort kleurrijke figuren hebben we nodig met Grijs I. Beetje fröbelen met Glas in Lood lijkt me trouwens ook niet echt werken.

Boegyman | 31-10-07 | 20:50

@Anoukie
volgens mij is het meer werk om te controleren of iedereen zich 'nuttig' maakt veeeeel meer werk dan te controleren of een student uitwonend is, of dat iemand verlichting op de fiets heeft. mensen in nederland willen graag veiligheid. zorgen dat iedereen licht op de fiets heeft is een manier om dat te waarborgen.
verder vrees ik dat er altijd mensen moeten zijn die werken, om die mensen die 'nuttig' zijn te kunnen betalen...

Peanutbutter | 31-10-07 | 20:55

Van Beijnum pleit voor een socialistische economie ter vervanging van de huidige kapitalistische economie. Hij verwerpt het kapitalisme en onderbouwt dat maar mijn mening goed. Zijn afkeer van het kapitalisme zit hem zo hoog dat hij principieel geen werk wilt doen waarvoor hij betaald wordt. Het zou beter zijn als iedereen een basisuitkering krijgt. Tot die tijd leeft hij van een uitkering.
.
Van Beijnum moet zich realiseren dat zijn ideaal nooit gerealiseerd gaat worden, in ieder geval niet in zijn leven. Totdat zijn ideaal werkelijkheid is geworden, profiteert hij zonder schuldgevoelens van de Nederlanders die werk verrichten in loondienstverband en dus belasting betalen. Van Beijnums redenering volgende zijn dit of hypocrieten of naďevelingen of verwerpelijke kapitalisten. Zij houden het systeem in stand en verdienen dus geen medelijden. Sterker nog, dit soort arbeiders belemmeren de realisatie van het socialistische paradijs. In die zin is het alleen maar goed wat Van Beijnum doet. Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen om de arbeiders in loondienst helemaal gek te maken. Alleen niet allemaal natuurlijk, want als niemand meer betaalde arbeid verricht en dus belasting betaalt, dan is de bijstand niet meer te betalen. En dan moeten de principieel betaald werkweigeraars - onze revolutionaire denktank - alsnog gaan werken in loondienst. En hoe moet het dan verder met de revolutie? Inderdaad. Anyway, we zijn gedoomed kapodt te gaan.

Pimpbot | 31-10-07 | 20:57

@Kropotkin als jij een basisinkomen zou krijgen zou je (waarschijnlijk) minder gaan werken, omdat je toch wel rond kan komen, waardoor de staat minder belasting krijgt, het idee van het basisinkomen niet meer kan betalen. het jaar erop krijg je nog 80% van je basisinkomen, de echte werklozen beginnen te klagen dat ze voor dat geld niet meer rond kunnen komen etc etc etc! wat een onzinnig plan zeg! voor je geld moet je werken. punt. als je dat niet kan is het goed dat er aan je gedacht word. maar als je gewoon te lui bent moet je gewoon een uitkering krijgen waarvan je de huur kunt betalen, water, gas en licht, iedere dag 6 broodjes pindakaas, een pak melk en een bord bruine bonen. en geld overhoud zodat je 1x in de maand naar het zwembad kan. klaar uit. wie niet werkt deelt ook niet mee in de welvaart!

Peanutbutter | 31-10-07 | 21:02

kan hier niet om lachen, heb zef een vader die het moeilijk heeft met z'n werkloosheid omdat hij ee psychose heeft gehad dus niet egt leuk:S

ReaGuurderMace | 31-10-07 | 21:12

De marktkoopman heeft voor een deel gelijk over uitkeringen. ‘Je hebt altijd iemand op je rug waarvoor je meewerkt.’
Maar zijn kritiek is eenzijdig. Hij heeft er bezwaar tegen dat een uitkeringsgerechtigde – met zijn 800 euro - op zijn ‘rug zit’. Maar dat teveel verdienende beroepsgroepen - zoals notarissen, advocaten, chirurgen, managers, consultans et cetera - even zwaar of zwaarder op zijn koopkracht drukken, dat verliest hij uit het oog. Deze blindheid voor het feit dat hij een hele dag moet werken voor het uurtarief van een topverdiener komt voort uit de aaname dat als iemand een bepaald loon of honorarium krijgt, hij dit het ook verdient. Dat is een foute redenering. Er is geen relatie tussen inkomen en inspanning.
Dat weinig verdienende loonslaven zich met een goed gemoed laten uitbuiten door de vertegenwoordigers van de graaicultuur, is mij een raadsel. Ik hoop wel dat - mocht de redelijkheid het ooit winnen van onderbuikgevoelens - dat reaguurders zich niet afreageren op de zwakken. Sla naar boven. Trap niet naar beneden. Dat is laf.

Diogenes van Sinope | 31-10-07 | 21:18

viez vuil goor smerig krakerstuig!!!!! IK HEB GOTVER ME RUG MOETEN KROMWERKEN OM GOTVER EEN BIERTJE IN T WEEKEND TE KUNNEN DRINKEN!!! MAANDEN MOETEN SPAREN VOOR 10 DAGEN ALL-INCLUSIVE! Ik loop al jaren met een natte neus van t buiten werken, vocht in de gewrichten en zwoegen bij t leven. Om vervolgens jou van inkomen te voorzien. Gore schoft dat je bent. Lafhartig gezwel. Een nagel aan me doodskist, DAT ben je!!!

The Burn | 31-10-07 | 21:21

Rutger blijft adrem! toppie hoor!

Katert79 | 31-10-07 | 21:24

Nee, mijnheer 'wilt in deze ecenomie niet leven'. Túúuuuuurlijk niet. Maar wel effe uitkerinkje meepikken. Ik sluit me daarom van harte aan bij The Burn:

'viez vuil goor smerig krakerstuig!!!!! IK HEB GOTVER ME RUG MOETEN KROMWERKEN OM GOTVER EEN BIERTJE IN T WEEKEND TE KUNNEN DRINKEN!!! MAANDEN MOETEN SPAREN VOOR 10 DAGEN ALL-INCLUSIVE! Ik loop al jaren met een natte neus van t buiten werken, vocht in de gewrichten en zwoegen bij t leven. Om vervolgens jou van inkomen te voorzien. Gore schoft dat je bent. Lafhartig gezwel. Een nagel aan me doodskist, DAT ben je!!!'

Nappert | 31-10-07 | 21:25

Sorry hoor Gert-Jan, de inhoud van mijn maag (mijn kots) zit toch echt niet in mijn onderbuik. Mijn maag vindt plaats in het bovenste deel van mijn buik.
Of je hebt het over ander vloeibaar spul wat WEL in mijn onderbuik plaatsvindt.

Boerinneke | 31-10-07 | 21:30

Deze man is typisch een product van de verlinkste jaren 70.

toen hadden we de eeuwige studenten van tegen de 40, hele kunstkolonies die in de bkr regeling de meest afschuwelijke gedrochten produceerden, hele volksstammen in de bijstand en de aow, complete dorpen die zo uit het rifgebergte hier neerstreken.......den Uil 1 & 2...........de toptijd van het linkse denken.

met als resultaat het grootste financieringstekort aller tijden. Weet U nog ? de jaren 80 toen de buikriem werd aangetrokken door van 8 en de lubbersjes ?

Je kan het die man niet kwalijk nemen, zijn denken is het gevolg van tientallen jaren linkse indoctrinatie: de samenleving moet maar zorgen voor wonen, eten, scholing, gezondheidszorg en daar hoef je niets voor terug te doen....

Je hoort dit nog af en toe vanuit de krakerswereld en de linkse knufelclubjes zoals de SP.

Eigenlijk zouden we deze man moeten koesteren als een relikwie uit lang vervlogen tijden en als waarschuwing hoe het NIET moet.....

Luister je wel, minister Vogelaar met je prachtwijken en Wouter Bos-lim met je belastingverhogingen ? Of gaan we met zijn allen opnieuw leuk en gezellig links knuffelend back to the zeventies.......


hoelahoep | 31-10-07 | 21:30

Paradoxaal, een vrouw met een rode sjaal,
praat geen PvdA-taal,
maar snapt precies de moraal van dit verhaal.

(Ben alvast in de Sinterklaas-sfeer.)

Schreeuwbuis | 31-10-07 | 21:39

glaslicht.nl...

Voor al Uw reacties en sympathieke mededelingen

hoelahoep | 31-10-07 | 21:40

Heya Den Bosch

FCDB | 31-10-07 | 21:49

@hoelahoep 31-10-07 @ 21:30
[quote] Je hoort dit nog af en toe vanuit de krakerswereld en de linkse knufelclubjes zoals de SP. [/quote]

Ik zie wel dat jij de website van de SP nooit leest. Want daar vormen uitkeringen een heel klein deel van de onderwerpen. Wat de SP wel doet, is het opnemen voor de mensen waarover Diogenes in zijn post van 21.18uur schrijft: de uitvoerder die een tiende of een honderdste van het inkomen van zo'n grootgraaier op zijn rekening gestort ziet worden, terwijl hij bijna evenveel uren als die grootgraaier maakt.

@Diogenes van Sinope 31-10-07 @ 21:18
Ik ben het helemaal met je eens. Inspanning zou gelijk moeten staan aan inkomen, maar de praktijk is helaas anders.

@Peanutbutter 31-10-07 @ 21:02
Zulke letterlijk minimale uitkeringen moesten bestaan. Maar helaas zijn uitkeringen in Nederland dusdanig hoog en "onbeperkt houdbaar" dat mensen decennia van alleen belastinggeld kunnen leven. Mijn huidige buurvrouw heb ik in de zes jaar dat ze nu naast me woont, nooit anders dan van een uitkering zien leven. Ik vraag me wel eens af waar die "controlegesprekken" bij de Sociale Dienst over gaan.

@ The Burn 31-10-07 @ 21:21 en @ Nappert 31-10-07 @ 21:25
Ik neem aan dat het jullie meer om het afreageren van jullie agressie gaat dan om argumenten tegen Van Beijnum en het uitkeringsstelsel?

Jansen | 31-10-07 | 21:52


Ooit van de armoedeval gehoord ?

hoelahoep | 31-10-07 | 21:57

briljant! die loesje aan de muur ook. tis jammer dat ik morgen zijn eten weer moet verdienden, maar deze meneer weet wel aardig waar die het over heeft volgens mij. iig beter onderbouwd dan de gemiddelde tokkie.

cloudoflogic | 31-10-07 | 21:59

Als ik hem voor m'n auto zie, dan geef ik gas.

quadtuning | 31-10-07 | 21:59


@ jansen

dat is exact de reden waarom er tussen 30 jaar van Beijnum en de minimum inkomenswerkers geen verschil bestaat.

Wat dat betreft is die van Beijnum slim: waarom 30 jaar lang klokken, zwoegen en vroeg je bed uit als het ook anders kan / mag / toegestaan wordt / doodgezwegen / geknuffeld.

Ik zou zo de minimuminkomens verhogen met 30 %, als de uitkeringen exact hetzelfde de andere kant opgaan......


hoelahoep | 31-10-07 | 22:01

Nou mensen, als ik hem voor m'n auto zie, krijgt 'ie een lift.
Volgens mij een interessant iemand om het niet mee eens te zijn. En als ik hem zo inschat is hij nog behoorlijk sociaal ook; zeg maar als buurman.
Da's mijn mening.

ronflon | 31-10-07 | 22:17

Wat meneer even vergeet is als iedereen een basis inkomen krijgt en niet hoeft te werken dat er ook niks meer in de winkels ligt, dat er niemand meer is om de winkel draaiende te houden dat er na verloop van tijd geen wegen meer zijn om op te rijden. Hij zegt "hoeveel mensen worden er ziek van werken". Gast, hoeveel mensen denk je dat er dood gaan als er maanden lang geen vuilnis wordt opgehaald en de rioleringen niet worden bijgehouden, dan gaan we allemaal dood.

Watcher | 31-10-07 | 22:33

Hee-als-ik-het-goed-begrijp-kan-ik-dit-scherm-zo-breed-maken-als-ik-wil-zolang-ik-de-woorden-niet-van-elkaar-scheid-Dat-is-grappig-zeg-daar-ga-ik-eens-even-een-heleboel-gebruik-van-maken-zodat-dit-scherm-belachelijk-breed-wordt-Kent-u-het-verhaal-van-de-oma-die-boven-aan-de-trap-over-een-pot-augurken-struikelde-die-daar-om-onbekende-reden-stond-Ze-viel-van-de-trap-brak-haar-nek-en-was-dood-Nu-nog-even-on-topic-Die-gast-heeft-natuurlijk-wel-gewoon-een-punt-als-hij-wel-iets-doet-voor-de-samenleving-bijvoorbeeld-een-buurtkrantje-maken-en-daar-is-hij-full-time-mee-bezig-dan-hoeft-hij-wat-mij-betreft-geen-baan-om-geld-te-verdienen-Het-gaat-erom-dat-men-een-nuttige-bijdrage-levert-aan-de-maatschappij-niet-dat-men-zijn-eigen-brood-per-sé-verdient-En-hij-verdíent-zijn-eigen-brood-wel-degelijk.

de_Europeaan | 31-10-07 | 22:50

Geenstijl, doe eens fixen die bug!

de_Europeaan | 31-10-07 | 22:51

Is mensen een microfoon in het gezicht duwen eigenlijk wel werken?

pek en veren | 31-10-07 | 22:59

Ik vind dit lullig voor die vent. In Nederland zijn er natuurlijk duizenden mensen die wel vrijwilligerswerk doen (dat doet hij ook, bv het krantje) en die geen partner hebben die geld verdient. Al die mensen teren ook op een uitkering, maar ik vind het absoluut niet erg om belasting voor die mensen te betalen, omdat ze andere dingen doen die goed zijn voor de samenleving. Het is onzin om te stellen dat je alleen nuttig bent als je werkt. Deze man is gewoon anaal geboord omdat hij een tijdje een nieuwitem is geweest, terwijl er in Nederland duizenden mensen hetzelfde leven leiden als hij deed, en daar hoor je niemand over.

heerhoogmoed | 31-10-07 | 23:05

Iedereen gaat er weer overheen ? nou ik ga liever ergens anders overheen meneer.......
Ik laat u dan wel even links liggen oké?

willie wortels | 31-10-07 | 23:10

@ Watcher 31-10-07 @ 22:33
- wat meneer even vergeet is als iedereen een basis inkomen krijgt en niet hoeft te werken dat er ook niks meer in de winkels ligt -

Jij gaat er blijkbaar van uit dat iedereen lui is en genoegen neemt met een basisloon van 800 p/m. Jij misschien, ik niet.

Kropotkin | 31-10-07 | 23:16

leuk dat hans teeuwen ook nog ff gitaar zit te spelen daar

inzaghii | 31-10-07 | 23:19

"Iedereen een basisinkomen, je hebt een dak, gezondheidszorg, je hebt je eten..." Euh, dak? Als niemand zou werken, wie bouwt dat huis dan? gezondheidszorg? Als niemand zou werken waar halen wij die gezondheidszorg vandaan dan? Eten? Als... Moet ik nog doorgaan, stomme lul?

Broo | 31-10-07 | 23:24

Affijn, nog ff, krijgt ie weer AOW. Maar misschien steekt ie wel een keer onvoorzichtig over. Klefbek, bah!

Chevvy 2 | 31-10-07 | 23:30

@ Peanutbutter 31-10-07 @ 21:02

- als jij een basisinkomen zou krijgen zou je (waarschijnlijk) minder gaan werken, omdat je toch wel rond kan komen -

Hoezo dat? Ik kan - zonder basisinkomen - nu ook wel minder werken en toch rondkomen, zonder handophouden bij vadertje staat. Doe ik niet (wil graag iets mooier als een opel astra :-))

Wil ook nog even The Burn 31-10-07 @ 21:21 een hart onder de riem steken

- IK HEB GOTVER ME RUG MOETEN KROMWERKEN OM GOTVER EEN BIERTJE IN T WEEKEND TE KUNNEN DRINKEN!!! -

Zielig hoor die kromme rug. Tip: 50cl Euroshopper of Aldi huismerk. Zelfs te doen met een basisinkomen.

Kropotkin | 31-10-07 | 23:41

@Kropotkin

Nee, ik niet, ik redeneer vanuit zijn standpunt. Hij vindt dat mensen niet zouden hoeven werken mede omdat je er 'ziek' van wordt. En daarbij zul je je verbazen hoeveel mensen dan niet meer werken, of in ieder geval geen haast maken om wat te vinden en vergeet niet dat iedereen dan leuk werk wil, dus het nuttige en hoognodige werk wil niemand meer doen.

Watcher | 31-10-07 | 23:47

geweldig! Rutger in Den Bosch, jammer dat ik vandaag niet in de stad was....
En jah op het kerkpleintje daar word geblowt, en daar weet die gast alles van!

BTW mooie he, zn auto loze parade... zo voor de sint jan

eriks | 01-11-07 | 00:00

Sympathieke vent.

Suspie | 01-11-07 | 00:22

Diogenes van Sinope 31-10-07 @ 21:18

Je hebt wel gelijk. Maar waarom zeg je het zo moeilijk? je bedoelt gewoon dat de zwakken een makkelijker doelwit zijn dan de sterken. En dat de onderbuikgevoelens zich daarom op de verkeerde richten.

domdom | 01-11-07 | 01:27

LOL! Inderdaad wel een sympathieke kerel, maar zo ONTZETTEND de weg kwijt. In wat voor wereld leeft die knakker???

DeRuk2007 | 01-11-07 | 04:28

Ik vind hem niet erger dan de Rijkman Groeninks onder ons.
Wat een heerlijk huppeltje van Rutger trouwens om als vrouwmens de dag mee te beginnen. Ik neem al het negatieve wat ik over Rutger heb gezegd terug ;)

Kittekatje | 01-11-07 | 07:03

Als ik die voor mijn auto krijg, dan dan rem ik (als ie op een zebrapad loopt).

ikker | 01-11-07 | 07:53

Ik ben het wel met hem eens wat betreft dat het niet alleen de (onterecht) niet-werkenden zijn waar je onnodig voor moet werken. Dat ik rond de 100 euro zorgverzekering betaal verplicht, vind ik evengoed uitbuiting - vooral omdat er zo ongelofelijk vaag word gedaan over WAAR je voor betaald en je hemel en aarde moet verzetten om daar achter te komen (naast het feit dat ik nog niet 1/10de van dat hele bedrag daadwerkelijk benut en in de periode dat dat wél nodig was, ik alsnog een veel hogere zorgverz. moest nemen omdat wat ik nodig had er anders niet in zat (terwijl ik al 20x het dubbele had betaald aan ze!). Dát is ook belachelijk - en DAAR hoor je niemand over. Laat ze lekker die telefonistes ontslaan die toch nergens een antwoord op hebben (waarvoor zit je daar dan, doos) en concreet zeggen waar de fuck je voor betaald (ja ik ken die lijsten, word er niet veel wijzer van nee).
-
En zo zijn er zoveel dingen... waar mensen zich blijkbaar niet druk om maken. Ik wens niet mee te betalen aan onzincommercie als de 100.000ste maar echt heel unieke elektische tandenborstel, de 1000.000ste rode lippenstift met als enige unieke waarde dat 'britney spears m ook hep' en het 100ste glossy blaadje met exact dezelfde inhoud als de al bestaande. Ik vind dat er best wel gekeken mag worden naar het NUT van een product voordat besloten word dat zij 'goed bezig zijn' want werken. Das wel heel oppervlakkig bekeken.

Ohja | 01-11-07 | 08:21

Ja ... nou ... ik ... echt ... 't is daknie in Den Bosch woon.

kolereleier | 01-11-07 | 10:15

leuk huis voor iemand die 28 jaar van zijn zielige ambitieloze leven niet gewerkt heeft.

KicKiT | 01-11-07 | 11:00

Huize hupperdepup. trrrrrrrrrrringggggg 05.15 uur "de wekker". Aan het werk centjes verdienen. Gaaaaap 18.00 weer thuis (na 2 uur file) van het werk.
Wat mij betreft mogen ze hem in glas en loos gieten.

huperdepup | 01-11-07 | 11:26

Ik vraag me dan af, je werkt toch voor zelfontplooiing en een sociaal netwerk omdat wanneer je heel de dag thuiszit het toch aan je begint te knagen. Deze man wil waarschijnlijk niets anders dan zijn krantje maken en haalt daar zijn voldoening uit en vindt dat hij op deze manier iets bijdraagt aan de samenleving. Tja dat is toch gewoon een keuze lijkt mij.
Of je hier over struikelt is natuurlijk weer een 2e. Eigenlijk zeg ik hulde voor deze man, hij heeft zijn passie gevonden en krijgt daar in principe voor betaald. Hoeveel mensen kunnen dat zeggen in deze maatschappij dat ze van hun passie hun werk hebben kunnen maken. Diegene die dat hebben bereikt, zijn of stinkend rijk of gewoon arm (gitaar speler) maar zijn gelukkig en kunnen dat ook tegen zichzelf verantwoorden. En zo hoort het, geluk creeer jezelf en laat je nooit maar dan ook nooit van iemand anders afhangen.

Serialhtrilla | 01-11-07 | 11:36

@ huperdepup,
Maak ik nu op dat je hier niet tevreden mee bent? Daar kies je zelf voor om in de file te staan? Heel zwart wit dat wel, maar als je dat niet zou willen zou je wel een andere baan zoeken niet?

Serialhtrilla | 01-11-07 | 11:38

cynic mode on/
Als hij de productie van dat glas-in-lood nou uitbesteedt in een lage-loon-land, dan heeft hij binnenkort een mooi inkomen en hoeft hij toch niet zelf te werken. /cynic mode off

tummes | 01-11-07 | 11:42

@huperdepup 01-11-07 @ 11:26 moet je maar gaan werken waar je woont. Deze man heeft misschien wel sterke argumenten, beter dan de argeloze voorbijganger die niet verder komt dan: 'ja iedereen moet werken, omdat het zo hoort'.

BankZitter | 01-11-07 | 12:13

Drol van een vent dit.

Klinsmann | 01-11-07 | 14:44

Jullie zouden allemaal iets van Steve Pavlina moeten lezen. Die gast is de goeroe van het lifehacken. Zo zegt hij dat een baan niet hoeft, zolang je maar waarde toevoegt. Dat kan op verschillende manieren. Je kan geen baan nemen zodat je vrijwilligerswerk kan doen, zodat je artikelen of een boek kan schrijven, enzovoort.
Een man van eerste generatie Marokkanse immigranten kan dan wel een uitkering hebben, maar we weten zo langzamerhand wel dat, wanneer zij als "buurtvader" optreden, nuttiger zijn dan (bijvoorbeeld) een agent.
Moeten jullie eens raden wat meer kost. De uitkering van een buurtvader, of een vernield bushokje, salaris van een agent, papierwerk, vervolging en straf.
Dan nog even, speciaal voor de mensen met een extrazuigende -hoe nuttig is jouw- bureaubaan; een quote van Steve Pavlina: "Have you fallen in love with the color beige?"

kolojoeris | 01-11-07 | 14:48

heerhoogmoed 31-10-07 @ 23:05
Zo'n krantje maken (indirect) op kosten van de belastingbetaler klinkt wel nobel maar is in feite gewoon oneerlijke concurrentie voor krantenmakers die alleen door direct betalende lezers kunnen bestaan. Het verschil tussen de twee krantjes is dat Gertjan's krantje zonder consequenties vol (ongetwijfeld goedbedoeld) gelul-in-de-ruimte kan staan, terwijl het betaalde krantje alleen kan overleven als de lezer de toegevoegde waarde ziet en zijn zuurverdiende geld eraan wil uitgeven. Gertjan NEEMT ongevraagd geld van de gemeenschap; een gewone ondernemer KRIJGT geld pas als men het dat waard vindt. Wie is hier nou de asociale graaier?

Klaverjas | 01-11-07 | 16:17

He stinkende uitbuiter! Hoe is het?

De Badtegelzetter | 01-11-07 | 18:56

ik was vroeger ook zo, maar ben al weer jaren geleden voor het geld gezwicht. vind ik soms wel jammer....

rebelle68 | 01-11-07 | 22:09

Driekwart van Nederland zit volslagen overbodig werk te doen, en dan vallen we met z'n allen over iemand die niet aan dat circus wil meedoen, wel allerlei activiteiten onderneemt en ook nog genoegen neemt met een inkomen waar de meeste van ons hun neus voor ophalen. So what. Scheelt een kapitaal aan de profiteurs van reďntegratiebureaus, cwi's en sociale diensten.

delmonte | 02-11-07 | 09:29